T-106.213 Ohjelmoinnin peruskurssi L1 / OLO

Seitsemän askeleen menetelmä

Kuhunkin tapaukseen ryhmälle valitaan puheenjohtaja ja sihteeri. Puheenjohtaja huolehtii siitä, että avaus ja purku sujuvat järjestyneesti ja aikataulussa ja että kaikki pääsevät osallistumaan keskusteluun tasapuolisesti. Puheenjohtaja ei kuitenkaan jaa puheenvuoroja. Sihteerin roolina on laittaa lappuja taululle aivoriihivaiheessa sekä tämän jälkeen rakentaa taululle selitysmallia muiden ryhmän jäsenten avustuksella. Avauksessa ja purussa mukana on tutor, joka tarvittaessa auttaa ryhmää.

Tapauksen käsittely

Avaus
(0,5 tuntia)
1. askel: Virikkeen tarkastelu.
Ryhmä perehtyy tapauksen virikkeeseen. Tämän jälkeen varmistetaan, että virike ja sen terminologia on ymmärretty oikein. Käydään esimerkiksi läpi epäselvät vierasperäiset sanat ja lyhenteet.
2. askel: Työotsakkeen keksiminen.
Tarkastellaan yhdessä ongelman asettelua, jotta päästään yksimielisyyteen aihepiiristä. Tarkoituksena on valita tapaukselle nimi.
3. askel: Aivoriihi eli tapaukseen liittyvä vapaa ideointi.
Assosioidaan vapaasti, mitä aiheeseen voisi liittyä. Kukin kirjoittaa ideoitaan paperilapuille, antaa ne sihteerille ja kertoo ne toisille. Tässä vaiheessa ideoita ei kritisoida; tarkoituksena on koota mahdollisimman paljon ajatuksia. Sihteeri järjestelee laput taululle.
4. askel: Ilmiön jäsentely ja selittäminen.
Ryhmä keskustelee esille tulleista ajatuksista ja jäsentää niitä. Oleellista on pyrkiä tunnistamaan tärkeitä mekanismeja ja käsitteitä sekä niiden välisiä yhteyksiä. Tätä kutsutaan selitysmalliksi. Malli voidaan esittää monella tavalla, esimerkiksi ryhmittelemällä lappuja tai piirtämällä käsitekaavio. Selitysmalli saattaa jäädä hyvinkin puutteelliseksi, jos ryhmä ei tunne aihepiiriä aiemmin.
5. askel: Oppimistavoitteiden asettaminen.
Pyritään havaitsemaan, mitä puutteita tiedoissa ja asian ymmärtämisessä on ja päätetään, mitä pitäisi oppia. Oppimistavoitteet kirjoitetaan taululle, mistä jokainen kopioi ne itselleen. Oppimistavoitteita ei jaeta opiskelijoiden kesken, vaan kaikki opiskelevat samojen tavoitteiden mukaan. Oppimistavoitteiden määrittämisen jälkeen voidaan listata materiaalia tai lähteitä, joista tietoa voidaan alkaa etsiä.
Itseopiskelu
(noin viikko)
6. askel: Itsenäinen opiskelu.
Kukin opiskelee sovittujen tavoitteiden mukaisesti. Opiskelussa tulee keskittyä asioiden ymmärtämiseen eikä pelkkään mieleen painamiseen. Kannattaa pohtia, mitkä käsitteet ja mekanismit ovat tärkeitä ja minkä vuoksi. Mitä suhteita käsitteiden välillä on? Miten asiat toimivat? Ymmärryksen edistämiseksi voi piirtää selventäviä kuvia tai kaavioita, esimerkiksi käsitekarttoja. Lisäksi kannattaa pohtia, miten asian voisi selittää muille.

Tarvittavia tietoja voi hakea kirjallisuudesta, verkosta, lehdistä jne. Tietolähteitä kannattaa käyttää monipuolisesti eikä tyytyä ensimmäiseen eteen osuvaan.

HUOM! Itseopiskeluun tulee varata runsaasti aikaa.

Purku
(1,5-2 tuntia)
7. Purku, eli opitun tiedon analysointi ja arviointi.
Käydään yhdessä läpi opitut asiat. Ensin kootaan puheenjohtajan johdolla käsiteltävät aihepiirit, ryhmitellään ne ja päätetään käsittelyjärjestys. Tämän jälkeen käydään läpi kukin aihepiiri tarkemmin. Puheenjohtaja huolehtii, että kaikki pääsevät osallistumaan keskusteluun ja että aikataulussa pysytään.

Tavoitteena ei ole pelkkä tiedon listaaminen, vaan tässäkin tulee keskittyä selitysmalliin eli tärkeisiin mekanismeihin ja käsitteisiin sekä niiden suhteisiin.