T-106.213 Ohjelmoinnin peruskurssi L1 / OLO

Essee 2


Esseen aiheena ovat oliot, luokat ja perintä.

Teoriaosuus

Käsittele esseessäsi seuraavia asioita:

Esseen teoriaosan pituus on ohjeellisesti 500-1000 sanaa.  Pituus ei ole tärkein kriteeri vaan sisältö, jäsennys ja esitystapa. Esimerkkien käyttö on hyödyllistä.  Myös väliotsikoita kannattaa käyttää.

Sovellusosuus

Tapauksessa 2 suunniteltiin pelimaailmaa.  Esitä nyt konkreettisesti luokkamäärittelyjä tapauksessa hahmoteltua peliä varten. Mitä luokkia tarvitaan olentojen ja esineiden kuvaamisessa?  Mitkä ovat luokkien suhteet toisiinsa? Mitä muuttujia eri luokilla tarvittaisiin?  Mainitse myös esimerkkeinä joitakin metodeja, joita eri luokissa tarvittaisiin (ei tarvitse kuitenkaan selittää, miten toiminnot toteutettaisiin).

Pelin suunnittelun ja toteutuksen kannalta yksi keskeinen asia on se, miten esitetään maailma, jossa peli tapahtuu. Tässä tehtävässä voit kuitenkin olettaa, että maailma koostuisi Room-tyyppisistä olioista, joita harjoituksessa 1.4 esitettiin.  Koska kyseinen luokka on hyvin pelkistetty, voit täydentää sitä mielestäsi sopivilla muuttujilla, mutta älä suunnittele uusia luokkia maailman esittämistä varten.

Esitä luokat Javan avulla.  Koodia ei kuitenkaan tarvitse kirjoittaa .java -tiedostoon ja kääntää.  Esseen arvostelun kannalta ei ole merkitystä, jos koodissa on kielioppivirheitä, joista kääntäjä huomauttaisi. Selitä lyhyesti myös sanallisesti eri luokkien merkitys ja suhteet.

Tehtävän rajaukset:

Essee palautetaan viimeistään keskiviikkona 17.10 klo 16 mennessä sähköpostitse omalle assistentille.