Opetusministeriölle
Asia: Haemme OPM:n verkko-opetuksen kehittämisen laatupalkintoa vuodelle 2002.
Lukijalle: hakemuksen poikkeava luonne ja sen perustelut
Hakemusohjeeseen liittyi verkkolomake, jossa pyydettiin esittämään
haettavan hankkeen ominaisuuksia varsin tarkasti rajatulla tavalla. Katsoimme,
että tämä menettelytapa sopii hyvin sellaisiin hankkeisiin,
joissa on kyse yhden asiakokonaisuuden tai aihepiirin ympärille rakennetusta
verkkokurssista tai verkossa toteutetusta opintokokonaisuudesta.
Lomakkeen rakenne ei kuitenkaan sovellu tässä hakemuksessa
esitetylle hankkeelle ja lähetämmekin hakemuksen tämän
vuoksi erillisenä kokonaisuutena, jossa toki käsitellään
samoja asioita. Perusteena tälle menettelylle on se, että
hakemuksemme esittelee laitoksellamme toimivan verkko-opetuskulttuurin,
joka perustuu pitkäaikaiseen kokemukseen ja siitä kertyneeseen
näkemykseen verkko-opetuksen toteutustavoista. Tällöin saatuja
kokemuksia ja ratkaisuja käytetään hyväksi monessa
eri asioita käsittelevässä kurssissa tai opintokokonaisuudessa.
Näitä ei ole integroitu yhteen, koska se ei ole mielekästä
kokonaisuuden kannalta. Eri kursseilla käytetään lisäksi
erilaisia pedagogisia viitekehyksiä, toimintaprosesseja ja -rooleja,
jolloin niiden esittäminen hakemuslomakkeen vaatimalla tavalla olisi
kömpelöä.
Lauri Malmi
professori
Hakemus
Hankkeen nimi: Tietotekniikan verkko-opetuskulttuuri TKK:lla
Sarja: Virtuaaliyliopisto
Hankkeen osapuolet:
-
Teknillisen korkeakoulun tietotekniikan osasto
-
Tietojenkäsittelyopin laboratorio
-
Tietoliikenneohjelmistojen ja multimedian laboratorio
-
Ohjelmistoliiketoiminnan ja -tuotannon laboratorio SoberIT
-
Tietojenkäsittelyteorian laboratorio
-
Informaatiotekniikan laboratorio
Hankkeen koordinaattori: Tietotekniikan osaston opetuksen
kehittämisryhmä OPEK, puheenjohtajana prof. Lauri Malmi
Kohderyhmä: Tietotekniikan kurssien opiskelijat TKK:n kaikissa
koulutusohjelmissa
Tavoite: Toiminnallamme on seuraavat keskeiset tavoitteet:
-
Verkko-opetuksen tulee tukea opettajan toimintaa hänen pyrkiessään
rakentamaan kurssista pedagogisesti mielekästä kokonaisuutta.
-
Puhdas verkkokurssi on harvoin mahdollinen ja mielekäs. Tavoittelemme
verkko-opetuksen ja lähiopetuksen integrointia mielekkäällä
tavalla. Käytännössä monia kursseja voi kuitenkin
suorittaa hyvin pitkälle verkon kautta.
-
Verkko-opetus rakennetaan teknisesti mahdollisimman pitkälle siten,
että tukeudutaan standardityövälineisiin ja tiedon standardiesitysmuotoihin.
Olennaista on järjestelmien avoimmuus. Vältämme mahdollisuuksien
mukaan suljettuja oppimisympäristöjä, joissa kaikki toiminta
edellyttää tunnuksia ja salasanoja.
-
Hallinnolliset rutiinit voidaan automatisoida kunkin kurssin tarpeiden
mukaan verkkoon toteutettujen välineiden avulla. Tällä
on suuri merkitys erityisesti massaopetuksessa, joita osastolla on runsaasti.
-
Eri kurssien erityistarpeisiin toteutetaan omia järjestelmiä
esimerkiksi vuorovaikutteista itseopiskelua ja automaattista palautetta
varten.
Pedagoginen ajattelu:
Tietotekniikan osastolla verkko nähdään puhtaasti yhtenä
välineenä laadukkaan opetuksen toteuttamisessa. Vaikka käytännössä
monia kurssejamme voi suorittaa lähes kokonaan (tyypillisesti tenttiä
lukuunottamatta) verkon kautta, emme näe tätä itsetarkoituksena,
vaan tavoitteemme on verkko-opetuksen mielekäs integrointi lähiopetuksen
kanssa hyväksi pedagogiseksi ja käytännössä toimivaksi
kokonaisuudeksi.
Opettajat suunnittelevat kurssinsa lähtien kurssin sisällöstä,
pedagogisesta lähestymistavasta, joka sopii ko. sisällön
opetukseen, sekä kurssilla käytettävistä olevista opetusresursseista.
Verkko-opetusta käytetään niihin työvaiheisiin, joihin
se tämän harkinnan perusteella hyvin soveltuu. Täten
emme ole sitoutuneet johonkin tiettyyn pedagogiseen viitekehykseen vaan
verkko-opetusta tehdään monen eri viitekehyksen sisällä.
Hakemuksen palautuslomakkeessa mainituista viitekehyksistä useimmin
käytettyjä ovat havainnollistavan, toiminnallisen, prosessioppimisen,
sekä ongelmakeskeisen ja -lähtöisen oppimisen viitekehykset.
Opettaja määrittelee toimintaprosessit ja sen, minkälaisissa
rooleissa eri osapuolet, kuten opiskelijat, tuntiassistentit, ulkopuoliset
asiantuntijat ja opettaja itse toimivat kurssin aikana. Verkkoa ja
verkko-opetuksen työvälineohjelmia käytetään tämän
määritellyn toiminnan toteuttamiseen.
Tämän yleiskuvauksen jälkeen esitämme kolme esimerkkikurssia,
joissa verkko-opetuksella on keskeinen rooli ja joissa kurssin toteutustavat
ja pedagoginen lähestymistapa poikkeavat toisistaan. Näiden
tarkoituksena on havainnollistaa näkemyksemme toteutusta käytännössä.
Case: Tietorakenteet
ja algoritmit, 3 ov.
-
Kurssin kuvaus:
-
Kurssin aihepiirinä ovat tietorakenteet ja algoritmit ja se sijoittuu
opinnoissa ohjelmoinnin peruskurssin jälkeen, tyypillisesti 1. tai
2. opiskeluvuodelle.
-
Opiskelijoita on 700-800 henkeä vuodessa.
-
Kurssin tavoitteena on oppia tuntemaan keskeiset asiat hakurakenteista,
järjestämismenetelmistä ja graafialgoritmeista, ymmärtää
niiden toiminta sekä missä tehtävissä niitä voidaan
soveltaa ja miten niiden tehokkuutta voidaan arvioida.
-
Latentteina tavoitteina on oppia työelämässä tarvittavaa
raporttien kirjoittamista ja toisten kirjoittamien raporttien arviointia.
-
Pedagoginen ajattelu
-
Kurssi rakentuu asteittain syventyvälle tiedolle. Luennoilla
motivoidaan kurssin sisältö, orientoidaan oppilaat kurssin
keskeisiin tavoitteisiin ja analysoidaan opittavaa tietoa. Perustehtävissä
opiskellaan perusalgoritmeja simuloimalla niiden toimintaa, ts. esittämällä
piirroksin tietorakenteiden tilojen muutokset. Suunnittelutehtävässä
sovelletaan opittuja tietoja tilanteessa, jossa jäljitellään
työelämän toimintaa. Prosessin aikana oppilaiden laatima
ratkaisu joutuu muille oppilaille arvioitavaksi ja oppilaat itse joutuvat
arvioimaan muiden töitä ja perustelemaan arvionsa. Tentissä
testataan käsitteiden ja asioiden käytännön merkityksen
ymmärtämistä.
-
Verkko-opetuksen rooli oppimisprosessissa
-
Luentomateriaali on kokonaisuudessaan verkossa kurssin WWW-sivuilla, jossa
on myös suuri määrä muuta oheistietoa itseopiskelua
varten.
-
Perusrakenteiden ja algoritmien opiskelua varten (perustehtävät)
on toteutettu WWW-TRAKLA-järjestelmä,
jossa oppilaat voivat simuloida algoritmien toimintaa verkossa. Järjestelmä
tarjoaa oppilaille ratkaistavaksi tehtäviä sähköpostitse
ja/tai graafisen WWW-sovelman kautta. Ratkaisun voi laatia ja palauttaa
joko WWW-sovelman avulla tai lähettämällä sen itse
sähköpostitse määrämuotoisena. Jokaisella
kurssilaisella on omat henkilökohtaiset tehtävät, jolloin
ratkaisujen kopiointi ei ole mahdollista. Päinvastoin, menettely
kannustaa myönteiseen yhteistyöhön, jossa oppilaat voivat
keskustelulla tehtävistä yhdessä. Palautteen tehtävistä
saa tyypillisesti muutaman minuutin viiveellä. Saman tehtävän
voi palauttaa useita kertoja, jolloin on mahdollisuus oppia virheistään.
Tehtävien luonteen vuoksi ratkaisun hakeminen yrityksen ja erehdyksen
menetelmällä ei ole mahdollista.
-
Olemme käytännössä todenneet, että tämä
kokonaan verkossa toimiva järjestelmä takaa sen, että
oppilaat oppivat kurssin perusasiat. Käytännössä
n. puolet kurssilaisista saa n. 90% maksimipisteistä ja n. 2/3 oppilaista
vähintään 80% pisteistä. Keväällä
2001 varmistimme asiaa suorittamalla vertailututkimuksen kahden satunnaisesti
valitun suuren oppilasryhmän kesken, jotka ratkoivat samoja tehtäviä
joko verkon kautta tai tiiviissä lähiopetuksessa laskuharjoituksissa.
Tentissä mitatut oppimistulokset olivat molemmilla ryhmillä samat.
-
Perusasiat opittuaan oppilaat joutuvat soveltamaan niitä laajassa
ei-triviaalissa ja realistisessa suunnittelutehtävässä,
johon heidän tulee esittää periaateratkaisu. Työ
tapahtuu ryhmätyönä. Dokumentit palautetaan WWW-sivuina
järjestelmälle, joka kopioi ratkaisut opettajalle ja anonymisoi
ne. Dokumenteista annetaan oppilaille palautetta siten, että
jokainen ryhmä joutuu arvioimaan 2-4 muun ryhmän työt ja
antamaan niistä arvionsa ja palautteensa. Dokumentit välitetään
arviointia varten verkon kautta anonyymeinä ja arviot palautetaan
alkuperäisille ryhmille samoin verkon kautta (WWW-lomakkeiden ja -sivujen
avulla). Palautteet saatuaan ryhmä voi ottaa ne huomioon ja
palauttaa lopullisen dokumentin kurssin henkilökunnan arvioitavaksi.
Henkilökunta arvioi myös annetun palautteen tason, jotta palautevaihe
otettaisiin tosissaan.
-
Kurssiin kuuluu lisäksi tentti. Se on ainoa osuus, joka edellyttää
läsnäoloa. Tentti keskittyy käsitteiden ymmärtämisen
ja eri menetelmien soveltamisen testaukseen. Varsinaiset perusasiat
(tietorakenteet ja algoritmit) on jo opiskeltu verkon kautta, jolloin niitä
ei sinällään juurikaan tentissä kysellä.
-
Verkon muu rooli kurssilla
-
Oppilaat ilmoittautuvat kurssille WWW-lomakkeen avulla ja saavat
kuittaukset palautetuista tehtävistä sähköpostitse.
Vakiintuneeseen tapaan kurssilla on kysymysten lähettämistä
varten sähköpostiosoite ja uutisryhmä, joiden rooli
kurssin kommunikaatiossa (mitä lähettää minnekin) selvitetään
oppilaille heti alussa.
-
Kurssin kotisivulla on palautelomake, jonka kautta anonyymisti lähetettyyn
palautteeseen vastataan joko uutisryhmässä tai luennoilla.
-
Oppilas voi toki osallistua luentoihin ja käydä neuvontavastaanotoilla
selvittämässä ongelmiaan.
Case: Tietojenkäsittelyopin
ohjelmatyö, 5 ov
-
Kurssin kuvaus
-
Ohjelmatyökurssi on pääaineopiskelijoiden opiskelujensa
loppuvaiheessa suorittama kurssi.
-
Opiskelijoita on n. 150-200 henkeä vuodessa.
-
Kurssilla toteutetaan tietotekninen järjestelmäprojekti alusta
loppuun koko vuoden aikana. Keskeinen oppimistavoite on projektityöskentelyn
hallinta vaativassa pitkässä projektissa. Oppilaat joutuvat
lisäksi erilaisiin rooleihin 5-7 hengen työryhmän sisällä.
Projekteilla on asiakas ja ohjaaja, jotka osallistuvat projektin tavoitteiden
määrittelyyn, käytettäviin teknologioihin liittyvään
ohjaukseen ja tuloksen arviointiin. Kurssi tarjoaa projekteille mentorin,
joka opastaa ryhmiä ohjelmistotuotantoon liittyvien menetelmien käytössä
sekä myös arvioi tuloksia
-
Latentteina tavoitteina on tutustuttaa oppilaat muutamiin projektihallinnon
ohjelmistoihin ja toimintojen kuvausmenetelmiin.
-
Pedagoginen ajattelu
-
Kurssin keskeisenä tavoitteena on saada oppilaille autenttinen kokemus
projektityöskentelystä sekä kommunikoinnista projektin eri
roolien sekä sidosryhmien välillä. Opetus keskittyy
projektin eri vaiheiden merkityksen selventämiseen teemaluennoilla
sekä konkreettisen työryhmän ohjaamiseen projektipalavereissa.
-
Verkon rooli kurssilla
-
Projektidokumentaatiolla on kurssilla hyvin tärkeä rooli ja silloin
dokumentaation hallinta verkon kautta on myös keskeisessä asemassa.
Tätä varten on vuosien varrella toteutettu laaja järjestelmä,
jossa dokumentaatiota voidaan käsitellä. Projektidokumentit
kaikista projekteista laaditaan WWW-sivustoiksi, jotka palautetaan opettajille
järjestelmän avulla. Hyviä malleja ja ratkaisuja etsiessään
oppilaat voivat selata muiden projektiryhmien tuotoksia ja niiden arviointeja
sekä omalta kurssiltaan että monelta vuodelta taaksepäin.
-
Projektin asiakas ja johtoryhmä tarkastelevat dokumentteja samoin
verkossa ja antavat kirjallisen palautteensa verkon kautta. Nykyisin vain
yleiset arviot projekteista laitetaan verkkoon kaikkien luettavaksi.
Yksityiskohtaisemmat projektikohtaiset kommentit lähetetään
sähköpostitse suoraan projektiryhmille.
-
Lähes kaikki projektin ohjeistus, kuten luentomateriaali, prosessiohjeet
ja mallidokumenttien pohjat ovat verkossa. Sieltä oppilaat voivat
myös ladata käyttöönsä kurssilla tarvittavia ohjelmistoja.
Oppilaat tekevät työsuunnitelmien, työmäärien
ja ohjelmistovirheiden raportoinnin verkon kautta, ja projektin kaikki
sidosryhmät voivat seurata projekteja raportoitujen tietojen perusteella
verkossa.
-
Kaikki kommunikaatio ryhmien, ohjaajien ja asiakkaiden välillä
voidaan hoitaa verkossa, mutta kurssiin kuuluu joukko projektin johtoryhmän
palavereja, joka pidetään fyysisesti samassa tilassa. Tässäkin
toimitaan työelämän tavoin. Periaatteessa tällaiset
palaverit voitaisiin videoneuvottelun avulla siirtää verkkoon,
mutta koska oppilaat opiskelevat TKK:lla ja työskentelevät pääosin
pääkaupunkiseudulla, on fyysinen palaveri luonnollisesti yksinkertaisempi
ja luontevampi ratkaisu.
Case: Tietoliikenneohjelmistojen peruskurssit
-
Kurssin kuvaus
-
Tietoliikenneohjelmistojen opetuksessa on kolme peruskurssia: verkkomedian
perusteet, tietoliikennearkkitehtuurit
sekä tietokoneverkot.
Niiden avulla oppilaat perehtyvät keskeisiin tietoliikennealan ohjelmistoihin
sekä teknisiin ongelmiin ja ratkaisuperiaatteisiin. Kurssit
sijoittuvat 2. ja 3. opiskeluvuodelle.
-
Kullakin kurssilla on 200-400 opiskelijaa vuodessa.
-
Pedagoginen ajattelu
-
Luentojen, kurssikirjojen ja verkkomateriaalin avulla johdatetaan opiskelijat
asiaan. Kurssien kannalta on keskeistä, että opiskelijat tekevät
runsaasti harjoitustehtäviä, joissa heille tulee konkreettinen
kuva esillä olevistä tekniikoista ja ongelmista. Osa tehtävistä
on lyhyitä kysymyksiä ja osa esseitä. Asiasisällön
lisäksi tehtävien on tarkoitus opettaa verkkolukutaitoa, lähdekritiikkiä
ja tieteellistä kirjoittamista. Mukana on myös tehtäviä,
joissa pitää tutustua tiettyihin ohjelmistoihin tai laboratoriossa
oleviin laitteistoihin. Tietokoneverkkojen kurssilla on myös harjoitustyö,
jossa harjoitellaan verkko-ohjelmointia ja ohjelmien toteuttamista vastaamaan
annettuja standardeja.
-
Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta, joka tukee
oppimista.
-
Latentteina tavoitteina on tehtävien palauttamisen yhteydessä
oppia käytäntöjä, jotka liittyvät turvalliseen
verkkokulttuuriin.
-
Verkon rooli kurssilla
-
Koska kyseessä usean massakurssin kokonaisuus, joilla on satoja opiskelijoita
ja jotka palauttavat yhteensä tuhansittain ratkaisuja, on kurssihallinnolla
ollut hyvin keskeinen merkitys. TML-laboratoriossa on toteutettu
verkkoon kurssihallintojärjestelmä, jossa oppilaat palauttavat
tehtävien ratkaisut sähköpostitse ja saavat palautteet samoin
sähköpostitse. Järjestelmässä on tärkeällä
sijalla assistenttien työn tukeminen, jolloin on kehitetty toimintoja
arvioinnin yksinkertaistamiseksi, kirjanpidon tueksi sekä kätevään
kommunikaation yksittäisten oppilaiden tai laajempien ryhmien kanssa.
-
Tehtävänannoissa on mainittu verkossa olevat lähteet, joista
tiedonhaun voi aloittaa. Vanhat tehtävät malliratkaisuineen ovat
haettavissa verkosta.
-
Kun kurssilaiset palauttavat tehtäviä verkon kautta, heiltä
vaaditaan viestin PGP-allekirjoitus, joka varmentaa lähettäjän.
Samalla he saavat mallin turvallisesta verkkoviestinnästä.
-
Kurssilaisten esitiedot tarkistetaan joko verkossa olevalla monivalintatehtäviin
perustuvalla esitentillä, jonka voi käydä suorittamassa
annettuna aikana, tai esitehtävällä, jonka voi tehdä
omalla ajalla ja palauttaa sähköpostitse määräaikaan
mennessä. Tämä on ollut välttämätöntä,
koska kurssien osallistujamäärät ja oppilaiden kirjava lähtötaso
olisivat muuten tehneet kurssien laadukkaan toteuttamisen mahdottomaksi.
-
Luonnollisesti oppilaat ja opiskelijat voivat muuten kommunikoida sähköpostin
ja uutisryhmien kautta. Näillä on oma roolinsa. Kursseilla käytetään
myös Internetin reaaliaikaista tekstipohjaista keskusteluympäristöä
(IRC) verkkovastaanoton pitämiseen ja keskustelukanavana. Opiskelija
keskustelevat myös keskenään uutisryhmissä ja IRCissä,
mikä luo yhteisöllisyyttä opiskelijoiden kesken.
-
Osa kurssin tenteistä on toteutettu konetentteinä
valvotussa tilassa.
Hankkeen rahoitus:
Käytännössä lähes kaikki osahankkeet on toteutettu
seuraavilla tavoilla:
-
Osaston vakituisen henkilökunnan virkatyönä. Tämä
pätee erityisesti suunnitteluun ja toteutuksen koordinointiin.
-
Osaston tuntiopettajien ja tilapäisen kurssihenkilöstön
virkatyönä, jonka avulla on hoidettu hankkeiden detaljisuunnittelua
ja toteutusta. Osa tästä on rahoitettu korkeakoulun jakamien
opetuksen kehittämisrahojen turvin.
-
Ammattiaineopiskelijoiden oppilastöinä ja -projekteina.
Useimpien hankkeiden lähtökohtana on ollut välitön
tarve ratkaista kurssin opetuksessa tai hallinnossa olevia ongelmia. Tyypillisesti
nämä ovat aiheutuneet kurssien suurista oppilasmääristä.
Koska toteutus on perustunut em. tapoihin, useimmat hankkeet ovat päätyneet
jatkuvaan tuotantokäyttöön, jossa välineitä edelleen
kehitetään kurssien tarpeiden mukaisesti. Välineiden
kehitys ja käyttö ovat siten osa osaston normaalia toimintaa,
eivätkä ne ole riippuvaisia projektirahoituksen päättymisestä.
Kokonaistyömäärä, jota erilaisiin verkko-opetusta
tukevien välineiden kehittämiseen on käytetty viimeisen
15 vuoden aikana on luokkaa 10-20 miestyövuotta. Tarkkaa arviota
on mahdoton sanoa.
Tekninen kuvaus ja ratkaisujen perustelut:
Käytetyt tekniset ratkaisut ovat lyhyesti seuraavat:
-
Vuorovaikutukseen eri osapuolten (opiskelijat, tuntiopettajat, asiantuntijat,
vastaavat opettajat) käytetään pääosin yleistä
sähköpostia ja teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunnan ylläpitämää
uutisryhmäpalvelinta (otax.tky.hut.fi). Joillakin kursseilla
käytetään myös reaaliaikaista tekstipohjaista keskusteluympäristöä
(IRC, Internet Relay Chat). Edelleen eräillä kursseilla on valmius
lähettää myös tekstiviestejä oppilaille, mutta
kustannussyistä tätä toimintoa ei ole juuri käytetty.
-
Perustelu: Tietotekniikan osaston opetuskulttuurissa oppilaille opetetaan
jo 1. opiskeluvuoden syksyn alussa sähköisen kommunikaation perusjärjestelmät,
joita korkeakoulussa käytetään. Niiden käyttö
on heidän normaalia työskentelyään muutenkin, joten
oppikursseihin liittyvien kommunikaatiokanavien tulee olla samoja.
Ei ole mitään erityisiä perusteita sille, miksi kursseilla
tarvittaisiin kokonaisvaltaisia integroituja ja tyypillisesti suljettuja
verkkoympäristöjä(esim. WebCT tai jokin vastaava), jotka
pitäisi opetella.
-
Sähköpostia ja uutisryhmiä on käytetty kurssin kommunikaatiovälineinä
jo 1980-luvun lopulta lähtien ja niille on löydetty järkevät
toimintamuodot, mihin ne soveltuvat. Sähköposti soveltuu
nopeaan tiedottamiseen pienillä kursseilla sekä oppilaidenlyhyiden
ja selkeidenerityisongelmien käsittelyyn. Uutisryhmät soveltuvat
tiedotukseen kaiken kokoisilla kursseilla, mutta erityisesti massakursseilla
ja siellä voidaan käsitellä yleisesti esiintyviä ongelmia.
Lisäksi uutisryhmässä voidaan käydä keskustelua
kurssin järjestelyistä, palautteesta ja substanssista.
IRC soveltuu määräaikoina verkossa pidettyyn neuvontavastaanottoon
jaopiskelijoiden keskenäiseen keskusteluun. Pysyvään ohjeistoon
ja hitaasti muuttuvaan tiedottamiseen käytetään WWW-sivustoja.
Ne voivat tiedotusmielessä korvata uutisryhmät hyvin ja niille
voidaan koota FAQ-listoja (frequently asked questions) vastauksineen.
-
Kurssien tiedot, ohjeet ja oppimateriaali esitetään HTML-dokumenttien
avulla (tulevaisuudessa XML tulee mukaan kuvaan enemmän), joita voidaan
katsoa yleisesti saatavilla olevilla selaimilla. Muita käytettyjä
dokumenttien esitysmuotoja ovat postscript ja pdf-muodot, joita voidaan
lukea ja tulostaa yleisesti saatavilla olevilla ohjelmistoilla ja laitteilla.
-
Perustelu: Oppilaiden pitää pystyä lukemaan kurssien
ohjeita ja dokumentteja mistä tahansa laiteynpäristöstä
käsin, jossa he käytännössä toimivat. Tällöin
vain standardeihin perustuvat yleiset ratkaisut ovat mahdollisia ja
samalla rajoitamme oppilaiden vapautta hakea tietoa mahdollisimman vähän.
Esimerkiksi tästä syystä kurssien dokumentteja ei lähetetä
liitetiedostoina, koska niiden avaaminen eri ympäristöissä
on epävarmaa. Vastaavasti kannustamme oppilaita palauttamaan
dokumenttinsa standardimuotoisena, vaikka meillä onkin paremmat mahdollisuudet
eri liitteiden lukemiseen.
-
Mitä vähemmän tunnuksia ja salasanoja oppilaat tarvitsevat,
sitä helpompaa tietojen hakeminen ja käyttö ovat. Meidän
tulee minimoida verkko-opetuksen aiheuttama oppimiskynnys ja sellaiset
työskentelytapojen muutokset, jotka eivät liity suoranaiseen
opiskeluun.
-
Monelle kurssille on lisäksi toteutettu erillisjärjestelmiä,
jotka vastaavat nimenomaan kyseisen kurssin erityistarpeisiin. Nämä
on lähes aina toteutettu itse ohjelmoimalla. Jos mukana on ollut valmiita
ohjelmistoja tai komponentteja, nämä ovat pääosin olleet
ei-kaupallisia ratkaisuja. Tyypillisiä itse toteutettuja toimintoja
ovat kurssihallinnon joidenkin toimintojen automatisointi sekä automaattinen
arviointi ja palaute opiskelijoille heidän töistään.
-
Perustelu: Erityisjärjestelmiä tarvitaan, koska yleisiä
ratkaisuja ei ole saatavilla. Erityisjärjestelmät kuitenkin
toteutetaan mahdollisimman pitkälle niin, että niitä voidaan
käyttää ja niiden kanssa voidaan kommunikoida standatdivälineiden
avulla.
-
Erityisesti ohjelmoinnin perusopetuksessa on panostettu vahvasti automaattisen
palautteen antamiseen oppilaiden ratkaisuista. Tämä menettely
antaa käytännössä mahdollisuuden antaa palautetta enemmän
ja useammin kuin mihin ihmisresursseilla voitaisiin päästä.
Osalla kursseista tehtävät on lisäksi räätälöity
jokaiselle henkilökohtaisesti, jolloin päästään
eroon myös verkossa valitettavan helposta kopioinnin ongelmasta.
Automaattista tarkistamista verkon välityksellä on käytetty
jo toistakymmentä vuotta laajoilla massakursseilla hyvällä
menestyksellä. Esimerkkejä löytyy täältä:
(TRAKLA
ja WWW-TRAKLA, Ceilidh).
-
Erillisjärjestelmien avulla on voitu toteuttaa laajoillakin massakursseilla
pedagogisesti mielekkäitä ratkaisuja, esim. vertaisarviointia,
jossa useat ryhmät arvioivat ja antavat palautetta toistensa töistä.
Ks. lähemmin tästä.
-
Koska tiettyjä toimintoja tarvitaan monella kurssilla ja niitä
varten on vuosien varrella toteutettu verkkoratkaisuja moneen kertaan eri
kursseilla, on hankkeessa toteutettu yleiskäyttöisiä kurssin
substanssista riippumattomia tukijärjestelmiä. Näitä
ovat:
-
Palautejärjestelmä, jonka avulla opettaja voi suoraan WWW-lomakkeen
avulla määritellä haluamansa kysymykset, niiden vastaustyypit
ja käytetyt valmiit kysymykset. Lisäksi hän voi hallinnoida
kyselyn aukioloaikaa ja saada tuloksista yhteenvedot on-line-toimintona
monella eri tavoin. Palautejärjestelmä on ollut tuotantokäytössä
useita vuosia. Lisätietoa
siitä löytyy tästä. Koekäyttöä varten
voidaan järjestää testitunnus ja -salasana.
-
Konetenttijärjestelmä, jonka avulla tenttitilaisuus voidaan järjestää
valvotussa luokkatilassa. Oppilaat saavat kysymykset selaimensa ikkunaan
ja kirjoittavat vastaukset WWW-lomakkeelle. Riippuen tehtävistä
tentissä joko saa tai ei saa käyttää internetin tiedonhakupalveluita.
Järjestelmä nopeuttaa merkittävästi opettajan tarkastustyötä
ja tarjoaa mahdollisuuden objektiivisempaan arviointiin (vastausten anonyymiys
arvioinnin aikana) sekä mahdollisuuden kommentoida arvostelua suoraan
opettajan WWW-lomakkeen kautta. Konetenttijärjestelmä on
ollut tuotantokäytössä useita vuosia. Lisätietoa
siitä löytyy tästä.
-
Yleinen kurssihallintojärjestelmä OTUS (Opetuksen TukiSysteemi).
Järjestelmä sisältää suuren määrän
toimintoja, joiden avulla kurssihallintoa (mm. ilmoittautuminen, tehtävien
jakelu ja ratkaisujen palautus, kirjanpidot ja arvioinnit, ryhmätyöt
jne.) voidaan automatisoida. Vastaavia toimintoja on monissa integroiduissa
järjestelmissä, mutta OTUS-järjestelmän perusajatuksena
on avoimmuus. Järjestelmän kanssa täytyy pystyä
kommunikoimaan standardivälineiden avulla. Järjestelmä
on pilottikäytössä keväällä 2002. Lisätietoa
järjestelmästä löytyy tästä.
-
Perustelu: Yleiskäyttöisiä järjestelmiä tarvitaan
ja niitä voidaan käyttää monella kurssilla riippumatta
kurssin sisällöstä ja toteutustavasta On turhaa, että
tällaisia järjestelmiä toteutetaan moneen kertaan eri kursseilla.
Laajuus:
Tietotekniikan osastolla opiskelee runsaat 2000 opiskelijaa. Tämän
lisäksi korkeakoulun muilta osastoilta lukee tietotekniikan kursseja
useita tuhansia henkilöitä. Kurssien laajuudet vaihtelevat
muutamasta kymmenestä 1500 henkeen. Massakursseja, joiden toteutuksessa
verkon käytöllä on keskeinen osuus, on osastolla 20-30 kappaletta
riippuen siitä, miten massakurssi määritellään
(joka tapauksessa vähintään 200 opiskelijaa). Opiskelijamäärä
on ollut jatkuvassa kasvussa, joskin osasto on pyrkinyt sitä hillitsemään.
Missä on onnistuttu?
-
Kokonaisuudessaan on onnistuttu hyvin siinä, että suuressa määrässä
kursseja, jotka käsittelevät hyvinkin erilaisia asioita, on samantapaiset
käytännöt, miten verkkoa käytetään.
Tällöin opiskelijan on helppoa orientoitua, mistä hän
hakee tietoa ja miten hän toimii. Tämä keventää
oppilaan kuormitusta ja hän voi keskittyä itse substanssin opiskeluun,
kun välineet ja toimintaprosessit ovat tuttuja.
-
Laajojen massakurssien organisointi verkossa toimii hyvin ja siitä
on pitkäaikainen, jopa yli 10 vuoden kokemus. Kokonaisia opiskelijasukupolvia
on jo totutettu tietyntyyppiseen opiskeluun verkon avulla.
-
Verkon kautta annettava automaattinen palaute parantaa oppilaiden suoritusta.
Voimme tukea prosessia, jossa oppilas palauttaa ratkaisun, saa palautteen
lähes välittömästi ja voi palautteen perusteella korjata
ratkaisuaan ja lähettää sen uudelleen arvioitavaksi.
Tämä ei edes onnistuisi järjellisellä määrällä
ihmisresursseja.
-
Palautteen keruu verkon kautta on hyvin helppoa ja se hyödyttää
opettajan työtä suoraan.
Mitä pitäisi vielä kehittää ja parantaa?
Resursseja kuluu edelleen osin hukkaan siinä, että kursseilla
on käytössä ja toteutetaan uusiakin päällekkäisiä
järjestelmiä. Koskaan ei voida päästä yhden
järjestelmän käyttöön, eikä se ole edes tavoiteltavaa.
Kuitenkin jo olemassa olevia järjestelmiä voitaisiin käyttää
hyväksi suuremmalla määrällä kursseja.
Verkko-opetuksen pedagogiikkaa ei ole vielä pohdittu kaikilla kursseilla
syvällisesti, vaan verkkoa on käytetty ainoastaan toimintojen
toteuttamisvälineenä. Tämä kysymys liittyy opettajien
pedagogiseen koulutukseen ja tiedostamiseen, jossa osastolla mennään
koko ajan hyvää vauhtia eteenpäin.
Hankkeen WWW-osoite:
Hankkeella ei ole yhtä WWW-osoitetta. Seuraavista osoitteista
voi käydä tutustumassa edellä mainittuihin Case-esimerkkeihin.
Jotkut sovellukset ovat salasanan taakse suojattuja. Niissä
on paras ottaa yhteyttä kurssin vastaavaan henkilöön, ja
yhteystiedot löytyvät kurssien sivuilta, jonne tästä
hakemuksesta on linkkejä.
Kurssit:
Järjestelmiä
Yhteyshenkilö:
prof. Lauri Malmi
TKK / Tietotekniikan osasto
Tietojenkäsittelyopin laboratorio
puh. 09-451 3236
fax. 09-451 3293
email: Lauri.Malmi@hut.fi
Vakuutan, että hankkeesta annettu informaatio on totuudenmukaista
ja hankkeessa on huolehdittu tekijänoikeussopimuksista asianmukaisella
tavalla. Olen tietoinen siitä, että laatupalkinto peritään
takaisin, mikäli annettu informaatio on oleellisesti virheellista
tai hankkeemme todetaan loukkaavaan tekijänoikeuslainsäädäntöä.
Vakuutan tämän: Lauri Malmi
Ehdotuksen jättäjä:
Sama kuin yhteyshenkilö. Ks. yllä.