Teknillinen korkeakoulu
Tietojenkäsittelyopin laboratorio
Lauri Malmi
10.9.2001
Ongelmalähtöinen oppiminen massakurssilla
Kokeilukurssin kuvaus, syksy 2001
1. Taustaa
Ohjelmoinnin perusopetuksessa yksi merkittävä ongelma on kurssien
suuri keskeytysprosentti. Kursseilla Tik-76.020/030, eli Ohjelmoinnin peruskursseilla
L1/Y1 (nykyisin T-106213/T-106216) sekä niiden edeltäjällä,
kurssilla Tik-76.002 (Tietotekniikka B) kurssin aloittaneista vain 50-70%
sai suoritettua kurssin loppuun saakka. Tämä johtaa merkittävään
resurssien tuhlaukseen niin opiskelijoiden itsensä osalta kuin kurssin
opetushenkilöstönkin osalta.
Informaatioverkostojen koulutusohjelmassa on vuosina 1999-2000 kokeiltu
heille räätälöidyllä rinnakkaisperuskurssilla
(T-106.219, Informaatioverkostojen Studio 1) ongelmalähtöistä
opetusta (Problem-Based Learning). Ensimmäisenä vuonna
koko menetelmä oli täysin uusi niin opiskelijoille kuin opettajillekin
ja silloin monenlaisten alkukankeuksien jälkeen saavutettiin suurin
piirtein sama tulos kuin normaalikurssillakin. Toteutusta muutettiin
kokemusten perusteella ja syksyllä 2000 tulokset olivat erinomaisia.
Kukaan uudella metodilla opiskellut kurssilainen ei keskeyttänyt ja
kurssilaisten keskitulos oli n. 80% maksimipisteistä. Esitietokartoituksen
tähän ryhmään oli valittu 31 henkeä, joilla yhtä
poikkeusta lukuunottamatta ei ollut juuri lainkaan aiempaa ohjelmointikokemusta.
Ne kurssilaiset, joilla tällaista kokemusta oli, suorittivat kurssin
toisella menetelmällä, käytännössä henkilökohtaisen
projektin avulla.
Näin huomattavan hyvä tulos ei voi selittyä vain sillä,
että kurssilla olisi ollut erityisen lahjakkaita oppilaita ja he olisivat
saaneet ohjausta paljon enemmän kuin normaaliopetuksessa. Käytetyissä
opetusmuodoissa täytyy olla jotakin sellaista, joka on edesauttanut
hyvän tuloksen syntymistä ja näin ollen sitä kannattaisi
soveltaa muussakin opetuksessa. Valitettavasti studiokurssilla käytetyt
menetelmät eivät sellaisenaan skaalaudu massaopetukseenja siksi
tässä kokeilussa onkin tarkoitus selvittää, voidaanko
sitä muokata ja yksinkertaistaa siten, että se voidaan toteuttaa
suurillakin kursseilla ilman, että menetetään saavutettuja
etuja.
1.1 Keskeyttämisen syitä
Tavallisen peruskurssin keskeyttämisen syitä on pyritty selvittämään
ja tästä työstä voidaan tiivistää seuraavia
havaintoja:
-
Sekä peruskursseilla L1 ja Y1 että niiden edeltäjällä
on sama rakenne. Kurssiin kuuluu kolme osasuoritusta: Kurssin
alkuosassa palautetaan kahden viikon välein pienimuotoisia hyvin määriteltyjä
ohjelmointitehtäviä (harjoitustehtävät). Nämä
tarkastetaan automaattisesti tähän tarkoitukseen suunnitellun
tarkastusohjelman avulla. Harjoitustehtävien jälkeen opiskelijat
tekevät itsenäisesti ohjelmointiprojektin, missä
toteutetaan merkittävästi suurempi kokonaisuus aiheesta, joka
ei ole yhtä selkeästi määritelty kuin harjoitustehtävät.
Projektityö esitellään ja palautetaan henkilökohtaisesti
assistentille. Lisäksi kurssiin kuuluu tentti, joka sisältää
sekä pieniä ohjelmointitehtäviä että käsitteiden
selvittämistä.
-
Syksyn kurssi (L1) alkaa heti luentokauden alussa ja harjoitustehtäviä
tehdään joulukuun alkupuolelle saakka. Projekti alkaa marraskuun
puolessa välissä ja se palautetaan tammikuussa ennen kevätlukukauden
alkua. Kevään kurssilla (Y1) harjoitustehtäviä
tehdään tammikuun lopusta huhtikuun puoleenväliin saakka
ja projekti tulee palauttaa lukukauden loppuun mennessä.
-
Kurssilaista n. 20-30 prosenttia keskeyttää kurssin jo harjoitustehtävävaiheessa,
ts. eivät tee tätä osuutta loppuun. Huomattava osa
keskeytyksistä tapahtuu jo kurssin alkuvaiheessa parin ensimmäisen
kierroksen yhteydessä.
-
Niistä opiskelijoista, jotka tekevät kaikki harjoitustehtävät,
20-30 prosenttia ei palauta projektia lainkaan. Projektitöistä,
jotka palautetaan, hyväksytään yli 95%. Tähän
lukuun sisältyvät ne työt, joihin vaaditaan korjauksia ja
jotka palautetaan sen jälkeen korjattuna.
-
Ne opiskelijat, jotka läpäisevät projektityön, läpäisevät
tyypillisesti myös tentin. Ts. projektityön läpäisseiden
määrä on suurin piirtein sama kuin koko kurssin läpäisseiden
määrä.
Suurin ongelmaryhmä ovat ne opiskelijat, jotka tekevät harjoitustehtävät,
mutta eivät palauta projektityötä. Tyypillisesti
he voivat saattaa projektin loppuun jollakin myöhemmällä
kurssilla, mutta harjoitustehtävät on pääosin tehtävä
uudestaan. Näin ollen heillä menee huomattava määrä
työtä hukkaan. Yksi tärkeimmistä syistä
projektin keskeyttämiselle lienee aikapula. Projektin tekeminen
ajoittuu lukukauden loppuun. L1-kurssilla tähän jaksoon
osuu joulukuun tenttikausi, joululoma ja tammikuun tenttikausi. Y1-kurssilla
siihen osuus kevään tenttikausi. Näitä aikarajoja
on vaikea muuttaa myöhemmäksi, koska muuten syksyn kurssi jatkuu
selvästi kevätlukukauden päälle ja kevään
kurssilla työtä pitäisi jatkaa kesälomalla tai sen
jälkeen. Molemmat ovat opiskelijoiden oman työskentelyn
ja kurssin ohjauksen järjestämisen kannalta huonoja vaihtoehtoja.
Aikarajojen aikaistaminen on myös vaikeaa, koska kurssin harjoitustehtävien
tiivistäminen tekisi kurssista vielä nykyistäkin raskaamman.
Yksi vaihtoehto on luopua osasta harjoitustehtäviä, mutta silloin
projektityössä tarvittavia Java-kielen piirteitä ei ehditä
käydä harjoituksissa riittävästi läpi. Projektin
irrottaminen koko kurssista omaksi opintojaksokseen on eräs vaihtoehto,
mutta sitä ei ole katsottu perustelluksi. Kurssin asioiden osaaminen
pelkkien harjoitustehtävien jälkeen jäisi paljon pinnallisemmaksi
ilman projektityötä, eikä ole mielekästä, että
projektin suorittaminen tapahtuisi paljon myöhemmin kuin harjoitustehtävien
suorittaminen.
Toinen merkittävä keskeyttämistekijä on ilmeisesti
se, että osalla opiskelijoita valmiudet käsitellä projektia
ovat liian vähäiset harjoitustehtävien jälkeen.
Projektiin liittyy suunnitelman tekeminen, jossa pitää hahmotella
tekninen perusratkaisu, mutta tämä vaihe jää monilla
liian pinnalliseksi ja he eivät pysty käsittelemään
väljästi määriteltyä projektiaihetta ja suunnittelemaan
teknistä ratkaisua itsenäisesti.
Eräs mahdollinen selittävä tekijä on se, että
harjoitustehtävävaiheessa on varsin helppoa kopioida muilta kurssilaisilta
valmiita ratkaisuja ja palauttaa ne ominaan. Henkilökunta jäljittää
osan näistä plagiointitapauksista, mutta merkittävä
osa jää varmasti pimentoon. Plagiointia harrastaneen opiskelijan
valmiudet projektin tekemiseen voivat olla selvästi heikommat kuin
tehtävät itsenäisesti ratkaisseella opiskelijalla.
Yksi tärkeä tekijä voi olla myös se, että suurella
massakurssilla on kovin helppoa jättää hommat kesken.
Kukaan ei kiinnitä siihen mitään huomiota.
1.2 Studiokurssin toteutus
Informaatioverkostojen studiokurssin osasuorituksiin kuului seuraavia asioita:
-
Viikottaiset 3 tunnin tapaamiset, joissa käsiteltiin ns. tapauksia.
Näissä heille annettiin virike tai tehtävä, jota heidän
tuli tarkastella tai tarkastella.
-
Tapaukset käsiteltiin 7-9 hengen ryhmissä. Ryhmä valitsi
keskuudestaan kullekin tapaukselle puheenjohtajan ja sihteerin.
-
Ryhmän mukana oli tutoropettaja. Hänen keskeinen
roolinsa oli toimia asiantuntijana, jolta voi kysyä yksittäisiä
asioita. Tutor ei johtanut keskustelua, mutta hän saattoi välillä
esittää rakentavia kysymyksiä, jos näytti siltä,
että ryhmän keskustelu ajautuu umpikujaan tai väärille
raiteille.
-
Jokainen tapaus käsiteltiin ns. 7 askelen menetelmällä:
-
Selvitetään, että kaikki käsitteet ovat selviä
ja ryhmä ymmärtää, mistä on kysymys
-
Ryhmä valitsee aiheella työotsikon, joka pyrkii kuvaamaan asian
keskeistä ongelma-aluetta.
-
Aivoriihessä ryhmän jäsenet tuovat vapaasti esiin ajatuksia,
käsitteitä ja ideoita, joita tapauksen aiheeseen liittyy.
Ne kirjoitetaan liimalapuille ja istunnon sihteeri jäsentelee niistä
taululle mielestään mielekkään kokonaisuuden.
-
Ryhmä keskustelee muodostuneesta jäsennyksestä ja muokkaa
sitä. Tavoitteena on kehittää käsiteltävää
asiaa selittävä malli, joka sisältää keskeiset
käsitteet ja syy-yhteydet. Jos ollaan ratkaisemassa tehtävää,
kehitetään tehtävän periaateratkaisua.
-
Ryhmä määrittelee edellä olevasta kaaviosta itselleen
oppimistavoitteet: mitä heidän tulee opiskella lisää
voidakseen ymmärtää asian kunnolla ja/tai ratkaistakseen
käsillä olevan ongelman. Tapauksen avaus päättyy
tähän vaiheeseen.
-
Jokainen ryhmän jäsen opiskelee viikon aíkana sovitut
asiat itsenäisesti ja mahdollisesti työstää ongelman
ratkaisua yksityiskohtaisemmaksi.
-
Viikon kuluttua kokoonnutaan ns. purkuun, jossa käydään
keskustellen läpi opitut asiat ja ongelman erilaiset ratkaisuesitykset.
-
Tapaukset olivat luonteeltaan joko virikkeellisiä tapauksia,
joissa ei ollut selvää ratkaistavaa ongelmaa tai suunnittelutapauksia,
joissa
oli selvä tehtävänanto, mitä tuli suunnitella.
Nämä vuorottelivat viikon välein.
-
Kuhunkin suunnittelutapaukseen liittyi essee, jossa opiskelijan
tuli selvittää opittuja käsitteitä, sekä esittää
suunnittelutehtävän periaateratkaisu itsenäisesti.
On huomattavaa, että ryhmäistunnossa ei voitu ratkaisussa mennä
kovin yksintyiskohtaiselle tasolle.
-
Esseen palautuksen jälkeen kaikki joutuivat ratkaisemaan itsenäisesti
ohjelmointiharjoituksia,
joissa toteutettiin Javalla joitakin yksittäisiä osia suunnittelutehtävästä
tai vastaavasta ongelmasta.
-
Kurssin lopussa jokainen opiskelija toteutti omasta aiheesta laajemman
ohjelmointiprojektin.
Projektin tulos demonstroitiin kurssin opettajille ja projektista kirjoitettiin
dokumentti. Projektit olivat kooltaan useita satoja rivejä Java-koodia.
-
Kurssiin aikana jokainen opiskelija laatii lisäksi portfolion,
jossa hän kokoaa yhteen oppimiaan asioita, esittelee ja arvioi tekemiään
tehtäviä, omaa oppimistaan ja kurssin toteutusta.
-
Jokainen suoritti myös pienen tentin, jossa testattiin kurssilla esitettyjen
käsitteiden teoreettista ymmärtämistä.
-
Kurssin aikana pidettiin 3-4 yhteistä tilaisuutta, joissa keskusteltiin
tutorien kanssa kurssin tilanteesta ja selvitettiin opiskelijoille heille
epäselviksi jääneitä asioita. Luentoja kurssilla
ei ollut.
-
Kurssilla ei ollut oppikirjaa. Lähteeksi esiteltiin muutamia
teoksia ja verkko-osoitteita, mutta opiskelijat saivat hakea tietonsa,
mistä parhaiten katsoivat. Tiedon hankkiminen oli heidän
omalla vastuullaan.
-
Koska kurssilla oli näin runsaasti eri osasuorituksia, siitä
sai yhteensä 7.5 opintoviikkoa rinnakkaiskurssin 5 opintoviikon sijasta.
1.3 Studiokurssin analyysiä
Studiokurssin toteutuksessa on useita elementtejä, jotka voivat purra
edellä mainittuihin keskeyttämissyihin. Kurssin kesto on
sama kuin syksyn L1-kurssilla, ts. projekti ja portfolio tulee palauttaa
ennen kevätlukukauden alkua. Osasuoritusten palautuksilla on
tiukat määräajat, joita kurssin henkilökunta valvoo.
Koska opettajatutorit tapaavat omaa ryhmäänsä kerran viikossa,
heidän on helppo ottaa esille mahdollinen viivästyminen ja tyypillisesti
käykin niin, että opiskelija itse pyytää ensin aikatauluun
joustoa, jonka opettaja hänelle suokin. Opettajan ja oppilaan
välillä on siis vuorovaikutussuhde ja opettaja seuraa yksittäisten
oppilaiden tilannetta. Projektivaiheessa ei ole säännöllisiä
tapaamisia, mutta tutorit ovat olleet käytettävissä (samoin
kuin kurssin assistentit) valmiina neuvomaan.
Kurssilaisille korostettiin kurssin alussa voimakkaasti kuinka paljon
työtä he joutuvat tekemään kurssin aikana. Näin
ollen ainakin osa opiskelijoista varautui tähän suunnitellessaan
syksyn muuta ohjelmaa.
Suunnittelutehtävissä oppilaille tuli kurssin aikana tutuksi
ongelman ratkaiseminen. Käsiteltävät tehtävät
oli määritelty väljästi ja ryhmässä pystyttiin
helpommin keksimään niille jokin tai joitakin käyttökelpoisia
ratkaisuja. Kun tätä vielä jouduttiin syventämään
omassa esseessä, tuli ratkaisuprosessi käytyä läpi
moneen kertaan ennen oman projektin aloittamista.
Kurssin aikana havaittiin vain yksi kopiointitapaus. Kopiointi
ei muutenkaan tunnu kovin hyvin istuvan siihen ajattelutapaan, joka kurssilla
oli, että jokainen ottaa vastuun omasta oppimisestaan, mm. asettaa
omat oppimistavoitteet. Epäilemättä osa opiskelijoista
sai muilta paljon apua tehtävien ratkaisuissa, mutta tämä
ei johtanut avuttomuuteen omassa projektissa.
Studiokurssin opetusmuodot eivät sellaisenaan skaalaudu massaopetukseen.
Merkittävimpiä rajoitteita ovat:
-
Massaopetuksessa ei löydy päteviä tutor-opettajia kaikkiin
ryhmiin. Esimerkiksi L1-kurssille muodostuisi yli 100 ryhmää,
joiden kanssa pitäisi olla 3 tunnin tapaaminen kerran viikossa.
Vaikka resursseja tutorien palkkaamiseen jostain löytyisikin, ei löydy
riittävästi henkilöitä.
-
Korkeakoulusta ei löydy riittävästi ryhmätyöhön
soveltuvia tiloja näin suurille määrille ryhmiä.
-
Portfolion arvostelu on vaikeampaa ja työläämpää
verrattuna tentin arvosteluun. Toisaalta jo työmääränkin
vuoksi ei ole järkevää ottaa portfoliota massakurssin yhdeksi
pakolliseksi osasuoritukseksi. Nykyisinkin viisi opintoviikkoa täyttyy
selvästi jo muista tehtävistä.
Edellämainittujen havaintojen perusteella tehdään syksyn
2001 L1-kurssilla kokeilu, joka pohjautuu studiokurssin opetusmenetelmiin,
mutta kevennetyssä muodossa.
2. Kokeilun toteutus
Kokeiluun otetaan syksyn L1-kurssilta mukaan n. 30 vapaaehtoista.
Näistä muodostetaan viisi ryhmää. Jos vapaaehtoisia
on enemmän kuin tämä määrä, etusijalla ovat
henkilöt, joilla on vähän tai ei lainkaan ohjelmointikokemusta.
Ryhmien sisällä pyritään jakamaan osallistujat lähtötason
mukaan, jotta ryhmistä tulisi jossain määrin homogeenisia.
Kullekin ryhmälle määritetään yksi ohjaava assistentti,
joka pitää ryhmään yhteyttä ja arvioi osan sen
jäsenten suorituksista.
2.1 Tapaukset
Jokainen ryhmä kokoontuu viikottain istuntoon käsittelemään
annettuja tapauksia ja tehtäviä. Ryhmä sopii itse
kokoontumisajan ja -paikan. Näissä istunnoissa ei ole mukana
tutoria. Sen sijaan ryhmä tapaa oman assistenttinsa tämän
vastaanotolla kerran viikossa n. puolen tunnin ajan. Tässä
istunnossa käsitellään ryhmällä ja sen jäsenillä
olleita ongelmia. Assistentti antaa silloin myös lyhyesti palautetta
ryhmän jäsenten tekemistä tehtävistä.
Ryhmä käsittelee viikottaisessa istunnossa annetut tapaukset.
Näiden joukossa on suunnittelutehtäviä ja diagnostisia tehtäviä,
joissa pitää selvittää annetun ohjelman toimintaa.
Edellisten tavoitteena on harjoittaa ongelmaratkaisu- ja suunnittelutaitoa.
Jälkimmäisten tavoitteena on selventää, miten tietokoneohjelmat
todellisuudessa toimivat. Tapausten käsittelyssä on seuraavat
vaiheet:
-
Järjestäytyminen. Ryhmä valitsee omissa kokoontumisissaan
keskuudestaan kutakin tapausta varten puheenjohtajan ja sihteerin.
Puheenjohtajan tehtävänä on pitää istunto kasassa,
jotta esillä olevat tehtävät saadaan käsiteltyä.
Sihteeri auttaa istunnon aikana pitämällä kirjaa ja jäsentämällä
esille tulevia ajatuksia. Hän myös kirjaa ylös ratkaisuhdotukset
sekä oppimistavoitteet. Istunnon jälkeen hän toimittaa
muistionsa ryhmän muille jäsenille sekä vastuuassistentille.
-
Tehtävään perehtyminen. Ryhmä selvittää
itselleen, mitä tehtävässä tulee tehdä.
Kirjataan ylös mahdolliset epäselvyydet, jotka pitää
tarkistaa assistentilta.
-
Aivoriihi. Aivoriihessä ryhmän jäsenet tuovat vapaasti
esiin ajatuksia, käsitteitä ja ideoita, joita tapauksen aiheeseen
ja tehtäviin liittyy. Ne kirjoitetaan liimalapuille ja istunnon
sihteeri jäsentelee niitä taululle mielestään mielekkääksi
kokonaisuudeksi. Jäsentely voidaan toteuttaa myös niin,
että kaikki ryhmän jäsenet osallistuvat siihen taulun ääressä.
-
Suunnittelu / Analyysi. Riippuen tehtävän luonteesta
toimitaan seuraavasti:
-
Suunnittelutehtävässä ryhmä hahmottelee yhdessä
ratkaisun perusperiaatteet ja kehittää ratkaisua eteenpäin
niin pitkälle kuin tehtävässä on ohjeistettu tai tuntuu
mielekkäältä. Suunnittelutehtäviä ei ole
tarkoitus ratkaista niin pitkälle, että ruvettaisiin kirjoittamaan
Java-koodia. Sen sijaan ratkaisuun kuuluu ongelman käsitteellinen
analyysi ja sen perusteella luokkien ja olioiden sisällön ja
toiminnallisuuden määrittely. Mahdolliset tietorakenteet
määritellään myös. Suunnittelu pysähtyy
viimeistään silloin, kun ruvetaan kirjoittamaan metodien toiminnallisuutta
Javalla.
-
Analyysitehtävässä joudutaan selvittämään,
miten annettu ohjelma toimii joko oikein tai virheellisesti. Tällöin
keskitytään kuvaamaan sanallisesti ja käsitteellisesti ohjelman
toiminta sekä se, mitä ohjelman suorituksen eri vaiheissa tietokoneessa
tapahtuu.
-
Oppimistavoitteiden määrittely. Lopuksi ryhmä
määrittelee ne asiat, jotka jokainen selvittää itselleen
seuraavaan tapaamiseen mennessä. Tavoitteet tulee määritellä
niin yksityiskohtaisella tasolla, että ne ymmärretään
yhteisesti. On erityisen tärkeää ymmärtää,
että oppimistavoitteet ovat yhteisiä ja jokainen opiskelee ne.
Tässä ei ole työnjakoa ryhmän jäsenten kesken.
Tässä yhteydessä kannattaa keskustella myös siitä,
mistä lähteistä tietoa kannattaisi etsiä.
-
Itsenäinen opiskelu. Jokainen ryhmän jäsen
opiskelee viikon aikana sovitut asiat käytettävissään
olevista tietolähteistä. Tällöin jokainen myös
miettii ratkaistavan tehtävän tai analysoitavan ongelman yksityiskohtia
ja ratkoo niitä seuraavaa kokoontumista varten.
-
Purku. Purkuvaiheessa ryhmä keskustelee tehtävien ratkaisuista
ja opituista asioista yhdessä. Tapauksen edellisen kerran puheenjohtaja
laatii esityslistan, joka kattaa oppimistavoitteet ja tehtävät.
Purkuvaiheessa on keskeistä käydä läpi asiat siten,
että kaikki asiat on ymmärretty. Sihteeri kirjaa ylös
ne asiat, joissa jokin asia on jäänyt epäselväksi.
Ryhmä ottaa ne esille viikkotapaamisessaan assistentin kanssa.
-
Kun tapaus on purettu, siirrytään seuraavan tapauksen avaamiseen,
valitaan uusi puheenjohtaja ja sihteeri jne. Kussakin istunnossa
siis puretaan yksi tapaus ja avataan seuraava. Tyypillinen aika,
joka tähän kuluu, on 2-3 tuntia.
-
Tapauksen puheenjohtaja ja/tai sihteeri koostaa tapauksesta lyhyen raportin,
joka sisältää seuraavat asiat:
-
Ketkä olivat läsnä avauksessa ja purussa?
-
Mitkä olivat oppimistavoitteet
-
Purkutilaisuudessa läpikäydyt asiat
-
Purkutilanteessa epäselviksi jääneet asiat
Tämä raportti lähetetään ryhmän assistentille
ja Lauri Malmille.
Tapauksia tulee olemaan kurssin aikana 8 kappaletta.
2.2 Esseet ja harjoitustehtävät
Tapauksiin liittyy vuoroviikoin joko esseetehtävä tai ohjelmointiharjoituksia.
Ne ovat henkilökohtaisia eli niitä ei käsitellä ryhmän
istunnoissa. Esseetehtävissä jokainen joutuu kirjoittamaan
tekstiä annetuista aiheista. Aiheet liittyvät tyypillisesti
ohjelmoinnin käsitteisiin, Java-kielen rakenteisiin ja suunnittelutehtäviin.
Esseiden laatimiseen on aikaa viikko. Esseet palautetaan omalle assistentille
tai OTUS-järjestelmälle erillisen ohjeen mukaan.
Ohjelmointiharjoituksissa toteutetaan pieniä Java-ohjelmia, jotka
liittyvät käsiteltävien tapausten aihepiiriin.
Nämä tehtävät palautetaan samoin omalle assistentille
tai OTUS-järjestelmälle.
2.3 Projekti
Projekti toteutetaan samaan tapaan kuin normaalilla L1-kurssilla.
Sen aiheet julkistetaan marraskuun alkupuolella. Siitä palautetaan
aluksi suunnitelma ja valmistuttuaan työ ja sen dokumentaatio luovutetaan
ja työ demonstroidaan omalle assistentille. Projektia koskevat
ohjeet tulevat L1-kurssilta.
2.4 Tentti
Kurssin tentti on yhteinen L1-kurssin normaalin tentin kanssa.
2.5 Materiaali
Kokeilukurssilla ei ole mitään nimettyä oppikirjaa.
Kurssilaiset voivat käyttää mitä tahansa suomen- tai
englanninkielistä Java-kirjaa tai ohjelmoinnin oppikirjaa tai verkkomateriaalia.
L1-kurssin luentoja voi käydä kuuntelemassa, jos katsoo ne hyödylliseksi
tavaksi hankkia tietoja.
2.6 Kurssin arvosana
Kurssin arvosana määräytyy seuraavasti. Ohjelmointitehtävistä
saa maksimissaan 100 pistettä / kierros eli yhteensä korkeintaan
400 pistettä. Kultakin kierrokselta on saatava vähintään
40 pistettä. Esseet arvostellaan pistein 0-50 pistettä
kukin, yhteensä max. 200 pistettä. Kustakin esseestä
on saatava vähintään 20 pistettä. Projekti arvioidaan
asteikolla 0-300 pistettä (minimi 100 p) ja hyväksytty tenttitulos
skaalataan siten, että sen maksimipistemäärä on 300
pistettä. Yhteensä kurssista voi saada siten korkeintaan
1200 pistettä. Arvosanat määräytyvät seuraavasti:
0 - 499 : 0
500 - 619 : 1
620 - 739 : 2
740 - 859 : 3
860 - 979 : 4
980 - 1200 : 5
2.7 Kurssin arvioitu työmäärä
-
Tapausten käsittely, 8 * 3 tuntia = 24 tuntia
-
Itsenäinen opiskelu, 8 * 8 tuntia = 64 tuntia
-
Esseet 4 * 4 tuntia = 16 tuntia
-
Ohjelmointiharjoitukset 4 * 12 tuntia = 48 tuntia
-
Projekti, 80 tuntia
-
Tentiin valmistautuminen ( lyhyt kertaus, kun edellisten jälkeen asiat
ovat hanskassa), 8 tuntia
-
Yhteensä 240 tuntia.
Arvioidusta työmäärästä johtuen jokainen osallistuja
saa kurssista 6 opintoviikkoa. Normaali L1-suorituksen lisäksi
tulee 1 ov, joka kirjataan täydentävänä henkilökohtaisena
opintojaksona.
2.8 Assistenttien osuus (arviolta)
Normaalin ohjelmointineuvonnan kurssilaiset voivat saada L1-kurssin
neuvontavastaanotoilta, mikäli oman ryhmän assistentin viikkotapaaminen
ei riitä.
Kurssia varten varataan kaksi tuntiassistenttia. Heidän toimenkuvansa
on seuraava:
-
Viikottaiset tapaamiset kahden ryhmän kanssa, a 1 tuntia. 10 viikon
ajan. (20 h)
-
(Lauri Malmi hoitaa yhden ryhmän)
-
Ohjelmointiharjoitusten tarkastaminen (12 hlo, 4 harjoitusta a 30 min.
24 h)
-
Esseetehtävien tarkastaminen (12hlo, 4 esseetä a 15 min. 12 h)
-
Projektien ohjaus ja tarkastaminen (12 h)