Avaus (0,5 tuntia) |
- 1. askel: Virikkeen tarkastelu.
-
Ryhmä perehtyy tapauksen virikkeeseen. Tämän jälkeen
varmistetaan, että virike ja sen terminologia on
ymmärretty oikein. Käydään esimerkiksi läpi epäselvät
vierasperäiset sanat ja lyhenteet.
- 2. askel: Työotsakkeen keksiminen.
-
Tarkastellaan yhdessä ongelman asettelua, jotta päästään
yksimielisyyteen aihepiiristä. Tarkoituksena on valita
tapaukselle nimi.
- 3. askel: Aivoriihi eli tapaukseen liittyvä vapaa
ideointi.
-
Assosioidaan vapaasti, mitä aiheeseen voisi liittyä.
Kukin kirjoittaa ideoitaan paperilapuille, antaa ne
sihteerille ja kertoo ne toisille. Tässä vaiheessa
ideoita ei kritisoida; tarkoituksena on koota
mahdollisimman paljon ajatuksia. Sihteeri järjestelee
laput taululle.
- 4. askel: Ilmiön jäsentely ja selittäminen.
-
Ryhmä keskustelee esille tulleista ajatuksista ja
jäsentää niitä. Oleellista on pyrkiä tunnistamaan
tärkeitä mekanismeja ja käsitteitä sekä niiden välisiä
yhteyksiä. Tätä kutsutaan selitysmalliksi. Malli
voidaan esittää monella tavalla, esimerkiksi
ryhmittelemällä lappuja tai piirtämällä käsitekaavio.
Selitysmalli saattaa jäädä hyvinkin puutteelliseksi, jos
ryhmä ei tunne aihepiiriä aiemmin.
- 5. askel: Oppimistavoitteiden asettaminen.
-
Pyritään havaitsemaan, mitä puutteita tiedoissa ja asian
ymmärtämisessä on ja päätetään, mitä pitäisi oppia.
Oppimistavoitteet kirjoitetaan taululle, mistä jokainen
kopioi ne itselleen. Oppimistavoitteita ei jaeta
opiskelijoiden kesken, vaan kaikki opiskelevat samojen
tavoitteiden mukaan. Oppimistavoitteiden määrittämisen
jälkeen voidaan listata materiaalia tai lähteitä, joista
tietoa voidaan alkaa etsiä.
|
Itseopiskelu (noin viikko) |
- 6. askel: Itsenäinen opiskelu.
-
Kukin opiskelee sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelussa tulee keskittyä asioiden ymmärtämiseen eikä
pelkkään mieleen painamiseen. Kannattaa pohtia, mitkä
käsitteet ja mekanismit ovat tärkeitä ja minkä vuoksi.
Mitä suhteita käsitteiden välillä on? Miten asiat
toimivat? Ymmärryksen edistämiseksi voi piirtää
selventäviä kuvia tai kaavioita, esimerkiksi
käsitekarttoja. Lisäksi kannattaa pohtia, miten asian
voisi selittää muille.
Tarvittavia tietoja voi hakea kirjallisuudesta,
verkosta, lehdistä jne. Tietolähteitä kannattaa
käyttää monipuolisesti eikä tyytyä ensimmäiseen eteen
osuvaan.
HUOM! Itseopiskeluun tulee varata runsaasti aikaa.
|
Purku (1,5-2 tuntia) |
- 7. Purku, eli opitun tiedon analysointi ja arviointi.
-
Käydään yhdessä läpi opitut asiat. Ensin kootaan
puheenjohtajan johdolla käsiteltävät aihepiirit,
ryhmitellään ne ja päätetään käsittelyjärjestys. Tämän
jälkeen käydään läpi kukin aihepiiri tarkemmin.
Puheenjohtaja huolehtii, että kaikki pääsevät
osallistumaan keskusteluun ja että aikataulussa
pysytään.
Tavoitteena ei ole pelkkä tiedon listaaminen, vaan
tässäkin tulee keskittyä selitysmalliin eli tärkeisiin
mekanismeihin ja käsitteisiin sekä niiden suhteisiin.
|