TIK-86.174 Vuorovaikutteisen tietojenkäsittelyn seminaari

 

 

 

 

 

WWW-käyttöliittymät ja -käytettävyys seminaari

 

Teknillisen korkeakoulun www-palvelun arviointi

 

 

 

 

 

 

Työryhmä:

Jan Gröndahl
Mika Löfgren
Pekka Mård
Marko Nippula

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sisällys

1. Johdanto
2. Uudistuksen tavoitteet
3. Palvelun arviointi, asiantuntijamenetelmät
3.1 Heuristinen arvio
3.2 Tarkastelu yleisimpiä suunnitteluongelmia vastaan
3.3 Tarkastelu www-sivujen suunnitteluohjeita vastaan
3.4 Asiantuntijamenetelmät, yhteenveto
4. Käyttäjien haastattelut ja käytettävyystesti
4.1 Haastattelut
4.2 Yhteenveto testistä ja pohdintaa
5. Yhteenveto
6. Lähdeluettelo


1. Johdanto

Tämän seminaarityön tarkoituksena on arvioida Teknillisen korkeakoulun uusia, vielä kehityksen alla olevia, www-sivuja [1]. Kun arvointia tehdään kehitystyön aikana, on löydettyjen epäkohtien korjaaminen helpompaa, halvempaa ja ylipäätään mahdollista. TKK:n www-palvelun käyttäjät voidaan jakaa kolmeen eri pääryhmään. Jokainen pääryhmä jakautuu useampaan alaryhmään, jotka on esitettynä pääryhmän jäljessä suluissa.

1. Henkilökunta (opetushenkilöt, tutkijat ja hallintohenkilöt)
2. Opiskelijat (Eri vuosikurssien ja osastojen opiskelijat)
3. Ulkopuoliset (abit, kongressivieraat ja tiedon etsijät)

Seminaarityön haastatteluissa ja käytettävyystestissä keskityttiin erityisesti ryhmään kaksi (opiskelijat). Myös yhtä henkilökunnan edustajaa haastateltiin ja hänen kanssaan tehtiin muutama tehtävä.

 

2. Uudistuksen tavoitteet

Uudistuksen tavoitteita selvitimme haastattelemalla TKK:n uusien www-sivujen erästä suunnittelijaa. Tässä luvussa on esitetty haastattelussa esiintulleet asiat.

Keväällä 1999 saatiin idea, että TKK:n nykyisiä www-sivuja[2] pitäisi parannella. Vanhalla pääsivulla tuntui olevan liian suuri määrä linkkejä. Linkkimäärää haluttiin vähentää ja graafista ulkoasua kehittää. Grafiikka ei kuitenkaan paljoa sivuille haluta. Sivujen pitää olla asialliset ja latausajan lyhyt. Lisäksi sivujen käytettävyyttä haluttiin parantaa.

Työn toteuttajaksi rehtori määräsi www-ryhmän, johon kuuluu tiedotuspäällikkö ja muutama muu henkilö. Mukana on myös graafikko.

Nykyisin pitää tietää aika paljon TKK:n organisaation rakenteesta, jos haluaa löytää tietoa. Esimerkiksi abeilla ei tätä tietoa välttämättä ole. Sivut haluttiin suunnata henkilökunnan ja opiskelijoiden lisäksi, nyt myös mahdollisille tuleville opiskelijoille.

Sivuja pitäisi pystyä selaamaan myös tekstipohjaisilla selaimilla. Tämä ei vielä nykyisellään toteudu kovin hyvin. Ongelmia aiheuttavat ne yksiköiden sivustot, jotka on luotu ohjelmistolla, joka ei tue tekstiselaimia. Tälläinen ohjelmisto on esimerkiksi Microsoft FrontPage. Näillä välineillä tuotettujen sivujen toimivuus tekstiselaimilla on epävarmaa.

Opetusta on yritetty nostaa paremmin esille kuin ennen, esimerkiksi kurssit ja lukujärjestykset on yritetty laittaa paremmin löydettäviksi. Opetus ja tutkimus ovat TKK:n tärkeimmät tehtävät.

Pääsivun on rehtori jo hyväksynyt, joten sitä ei enää ole kovinkaan helppoa muuttaa erilaiseksi.

Tulevaisuudessa on tarkoitus saada TKK:n eri laboratoriot tekemään sivustonsa uusien sivujen ilmeen mukaisiksi. Keinoja tavoitteen saavuttamiseksi tulevaisuudessa mietitään vielä. On kuitenkin selvää, että muutoksien toteuttaminen koko TKK:n sivustoihin vaatii paljon aikaa ja työtä.

Tulevaisuuden toivelistalla on myös oma hakukone. Se hankkiminen on kuitenkin vielä mahdotonta resurssien- ja rahanpuutteen vuoksi.

 

3. Palvelun arviointi, asiantuntijamenetelmät

Tässä on analysoitu sivustoa kolmella tavalla. Ensin on tutkittu heuristisesti[3], sitten tarkastettu mitä pahimpina pidetyistä suunnitteluongelmista[4] esiintyy sivuilla ja viimeiseksi niitä on tarkastettu WDG:n (HTML help) www-sivujen suunnitteluohjeita [5] vastaan. Virheiden vakavuus annettu hakasuluissa, jotka luokitellaan seuraavasti:

0 = Tarkastelukriteerien mukaan virhe, mutta tämä ei ole käytettävyysongelma.
1 = Kosmeettinen ongelma. Korjataan, jos aikaa jää.
2 = Pieni käytettävyysongelma.
3 = Käytettävyysongelma, korjaukselle annettava suuri prioriteetti.
4 = Fataali käytettävyysongelma, korjattava ennen käyttöönottoa.

3.1 Heuristinen arvio

3.1.1 Portaali (pääsivu, http://www.hut.fi/Ajankohtaista/Portaali/)

1. Järjestelmän tilan havaitseminen (Visibility of system status)

Sivulla lukee "Teknillinen korkeakoulu" ja näkyy TKK:n logo, eli on helppo olla selvillä missä ollaan.

2. Todellisuus ja järjestelmän tila (Match between system and the real world)

Kieli on ymmärrettävää. "Palvelut" ei ole erityisen hyvä otsikko kaikelle muulle kuin "Opiskelu" tai "Tutkimus". Ajankohtaisen ja palvelun ero on joiltakin osin vähän häilyvä. [1]

3. Käyttäjän ohjausmahdollisuudet (User control and freedom)

Linkit eivät näy lynxillä ollenkaan (= ei ALT-tageja). [4]

4. Yhdenmukaisuus (Consistency and standards)

Pääsivu on oman näköisensä ja alasivut ovat keskenään konsistentteja. [0]

Linkit ovat yleensä sinistä alleviivattua. Pääsivulla suurin osa linkeistä on sinistä ja alleviivattua, mutta "Hakemisto", "På svenska" ja "In english" eivät. Tämä haittaa aika vähän, sillä niistä kyllä näkee suoraan niiden olevan oikeastaan linkkejä. [1]

Pääsivun otsikkoteksteistä, esimerkiksi "TEKNISKA HÖGSKOLAN", ei enää pääse vastaavalle alasivulle. Tämä toiminto oli kätevä ja olisi syytä säilyttää. [2]

Sivujen päivitys aloitetaan tekemällä portaali, mutta toivottavasti tulevaisuudessa alasivujen otsakkeet pistetään samanlaisiksi kuin linkki antaa olettaa. Tämä johtunee lähinnä siitä että portaaliin on valittu parempia termejä ja kun sivustoa ei ole muutoin vielä päivitetty termit ovat toisaalla eri tavoin. [3]

5. Virheiden välttäminen (Error prevention)

Väärät klikit ovat tekstien selvyyden vuoksi harvinaisia. Yleensä pääruudussa ei ole ongelmia valita mitä linkkiä klikata, joskaan linkkiä "Hakemisto" ei ole alleviivattu. [1]

6. Käyttäjän muistikuorman minimointi (Recognition rather than recall)

Muistamista ei juurikaan tarvitse. Tämä liittyy läheisesti kohtaan yksi, jossa on kuitenkin vähäisiä ongelmia havaittu.

7. Joustavuus ja käytön tehokkuus (Flexibility and efficiency of use)

Kirjamerkkien tekeminen onnistuu ja www-osoitteet ovat selkeitä.

8. Esteettisyys (Aesthetic and minimalist design)

Pääsivulla on täysin turhaa grafiikkaa, joka hidastaa sivun latatumista ja aiheuttaa vieritystarvetta pienillä ja keskikokoisilla selainikkunoilla. [3]

9. Virheilmoitusten selkeys (Help users recognize, diagnose, and recover from errors)

Järjestelmässä ei tule virheviestejä lukuunottamatta standardia "sivua ei löydy"-viestiä, jos käyttäjä yrittää käsin kirjoittaa URL:in jota ei ole. Virhetilanteessa voisi esimerkiksi yrittää käyttää apachen URL-virheenkorjausta ja/tai tarjota mahdollisuuden etsiä haluamaansa sivua. [2]

10. Riittävä ja selkeä apu (Documentation)

Järjestelmä olettaa käyttäjän hallitsevan www-palvelun käytön. Ohjeita aiheesta ei juurikaan ole. Hakemiston kautta löytyy www-ohjeita, mutta se keskittyy vähän korkeamman tason asioihin, kuten esimerkiksi kotisivun teko, kuin niihin mitä ihminen etsii, joka ei vielä osaa www:tä kunnolla käyttää. Palvelun käyttö itsessään vaatii vain hyvin vähän ymmärrystä www-palveluista, lähinnä vain idean siitä että sininen alleviivattu on linkki ja tiedon siitä mitä hyperteksti on. [1]

3.1.2 Alasivut (Opiskelu, Tutkimus, Palvelut, Ajankohtaista ja Hakemisto)

1. Järjestelmän tilan havaitseminen (Visibility of system status)

Joka sivulla lukee "Teknillinen korkeakoulu" ja näkyy sivun TKK:n logo, eli yleensä helppo olla selvillä missä ollaan. Jokainen alasivu on myös merkitty selkeästi. Kuitenkaan tekstiselaimella ei näy ollenkaan alasivun nimeä, ainoastaan että tämä sivu on Teknillisessä Korkeakoulussa. [3]

Vanhanmallinen pienellä kirjoitettu esimerkiksi "TKK / Yleistietoa" ruudun ylälaidassa antoi paremman kuvan siitä missäpäin palvelua olemme kuin tuleva uusi systeemi. [2]

2. Todellisuus ja järjestelmän tila (Match between system and the real world)

Kieli on yleisesti ottaen ymmärrettävää. Abi-infossa on käytetty järkevästi kahta termiä "abi-info, opiskelijavalinta", jotta muutkin ulkopuoliset kuin abit ymmärtävät että tämä on se joka heitä kiinnostaa. "Tiedonhaku WWW:stä" on huonoa kieltä, "Haku", "Tiedon haku" tai "Etsi" ovat parempia. [1]

3. Käyttäjän ohjausmahdollisuudet (User control and freedom)

Selaimen back-nuoli on aika hyvä peruutusreitti ja toimii tässä palvelussa ok. Muunkinlaisia reittejä voisi olla, jossain määrin tavanmukaisesti otsake toimiikin linkkinä takaisin etusivulle, mutta sen näkyvyys on huono. Vaihtoehtoinenkin peruutustapa olisi hyvä, esimerkiksi jokaiselle alasivulle linkki pääsivulle, hakuun ja hakemistoon. [2]

4. Yhdenmukaisuus (Consistency and standards)

Pääsivu on oman näköisensä ja alasivut ovat keskenään yhtenäisiä. Ajankohtaista on hyvinkin erinäköinen, mutta se taitaa johtua siitä, että sitä ei ole vielä muunnettu muiden sivujen tyylin mukaiseksi. [3]

Opiskelu-kohdassa wwwTopi, Tiedustelut: topinposti@hut.fi hyppää esille, koska se poikkeaa suuresti muusta näkymästä. Miksi näin? Antaahan wwwtopi apua jos sisäänkirjaus ei onnistu ja kertoo myös minne voi ottaa yhteyttä ongelmatapauksissa. [1]

Joidenkin linkkien nimi eri se sivun otsikko mihin joutuu (sanottu hieman eri tavoin): Täydennyskoulutus => TKK / Dipoli Koulutusohjelma syksy 1999 Tutkimus- ja julkaisutiedot => TENTTU-tiedonhakujärjestelmä Innovaatiokeskus => ESITTELY - sivulta kyllä löytyy teksti 'INNOVAATIOKESKUS':kin, mutta se on vaikea löytää sivulta. Tiedonhaku WWW:stä => Tiedon etsintä Verkon kysytyimpiä palveluita => Sekalaisia palveluita ... [2]

Sivujen vakiolinkit (puutuu osasta sivuja) "Hakemisto" ja "Tiedonhaku WWW:stä" voisivat olla erillään, esimerkiksi siten, että sivujen alareunan vaakaviivan alla olisi linkit "Pääsivu", "Hakemisto" ja "Haku". Nyt ne sekoittuvat sivuttain vaihtelevien linkkien sekaan. [3]

5. Virheiden välttäminen (Error prevention)

Väärät klikit ovat tekstien selvyyden vuoksi harvinaisia.

Hakemistolle paikka palvelut/hakemisto on hieman hassu. Olisi parempi käyttää edellisessä kohdassa esitettyjä vakiolinkkejä tai muuta vastaavaa ratkaisua. [3]

6. Käyttäjän muistikuorman minimointi (Recognition rather than recall)

Muistamista ei juurikaan tarvitse. Tämä liittyy läheisesti kohtaan yksi, jossa on kuitenkin vähäisiä ongelmia havaittu.

7. Joustavuus ja käytön tehokkuus (Flexibility and efficiency of use)

Linkkien järjestys ei auta halutun linkin nopeaa löytämistä, sillä linkkien järjetys sivuilla ei ole aina looginen. [2]

Kirjamerkkien tekeminen onnistuu ja www-osoitteet ovat selkeitä.

8. Esteettisyys (Aesthetic and minimalist design)

Epärelevanttia informaatiota ei juurikaan esiinny. Joitakin valintoja tarvitsee harvoin, mutta kyllä ne silti pitäisi olla portaalilla saavutettavissa.

9. Virheilmoitusten selkeys (Help users recognize, diagnose, and recover from errors)

Järjestelmästä ei tule virheviestejä lukuunottamatta standardia "sivua ei löydy" -viestiä. [2]

10. Riittävä ja selkeä apu (Documentation)

Järjestelmä olettaa käyttäjän hallitsevan www-palvelun käytön. Ohjeita aiheesta ei juurikaan ole. [1]

3.2 Tarkastelu yleisimpiä suunnitteluongelmia vastaan

1. Kehysten käyttö (Using Frames)

Ei käytä kehyksiä.

2. Uusimman, vielä vakiintumattoman tekniikan käyttö (Gratuitous Use of Bleeding-Edge Technology)

Ei käytä.

3. Animaatioiden käyttö (Scrolling Text, Marquees, and Constantly Running Animations)

Ei käytä.

4. Monimutkaiset URL:t (Complex URLs)

URL:it ovat juuri sen muotoisia kuin pitääkin, ei monimutkaisen application- serverin tms. tuottamaa höhää.

5. Irralliset sivut (Orphan Pages)

Sivuissa selviää hyvin mihin kontekstiin ne kuuluvat.

6. Liian pitkät sivut (Long Scrolling Pages)

Tämä on sivustossa pieni ongelma. [2]

Sivut ovat niin ilmavia, etteivät ne pienemmillä selaimilla mahdu kokonaan kuvaruudulle. Esimerkiksi 800x600 pikselin kokoisena pääsivun "PÅ SVENSKA" ja "IN ENGLISH" jäävät pois näkyvistä. Niinpä muiden kuin suomalaisten tarvitsee vierittää. Vanhassa etusivussa nämä pystyi valitsemaan otsikoista "TEKNISKA HÖGSKOLAN" ja "HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY" suoraan. Pienellä 640x480 pikselin ruudulla jäävät lähes kaikki linkit piiloon. [3]

Alasivuilla suurin osa linkeistä näkyy pinelläkin selainikkunalla. Vähän turhaa ilmaa voisi ehkä vielä kuitenkin poistaa. [0]

7. Selailun tuki (Lack of Navigation Support)

Etsi-toiminnon löytäminen on vähän hankalaa. Pääsivulla on annettu etsimiseen vain linkki hakemistoon, josta tosin löytää suurimman osan sivuista helpommin kuin hakukoneella. Etsintä, eli Tiedonhaku WWW:stä, on "piilotettu" muiden linkkien sekaan tasa-arvoisena. Jokin muu asemointi sille voisi olla parempi [3].

8. Epästandardit linkkivärit (Non-Standard Link Colors)

Etusivun linkkiväri ei ole standardi, mutta ne silti arvaa linkeiksi, koska ne ovat alleviivattuja. Koska linkit ovat kuvia, eivätkä tekstiä, niistä ei tiedä onko niillä sivuilla jo vieraillut. [0]

"HAKEMISTO", "PÅ SVENSKA" ja "IN ENGLISH" pääsivulla näyttävät tavalliselle tekstille, vasta niiden merkitys sanoina paljastaa että ne ovat linkkejä. Ne pitäisi alleviivata tms. jos haluisi parantaa käytettävyyttä. [2]

9. Vanhentunut sisältö (Outdated Information)

Sivustosta näkyy milloin kyseistä sivua on viimeksi päivitetty. Etusivusta päivitysaikaa ei näy. [0]

Pääsivulta on myös kadonnut linkki, jonka avulla valittaa sivulla olevista virheistä. Kun on havainnut että kaikilla alasivuilla on valituslinkki "Tästä sivusta vastaa www-ryhma@hut.fi", voi arvata että tätä voi käyttää myös valittamiseen pääsivusta. [2]

Alasivujen linkkiluetteloissa olisi hyvä nähdä milloin sivu, johon linkki viittaa, on päivitetty. Tämä ominaisuus voi olla niin hankala toteuttaa, että sitä ei haluta tehdä. [2]

10. Ylipitkät latautumisajat (Overly Long Download Times)

Yläreunan grafiikka vie 32kB ja ei palvele mitään informatiivista tarkoitusta, itseasiassa se on pääsyy kohdan 6 ongelmiin. [2]

Selattaessa ylisuurella selaimella (yli 1280x1024 kuva-alue) grafiikka alkaa toistua ilkeästi. Tämä ei ole iso ongelma, sillä harvat selaavat webiä 1600x1200 näytöllä koko ruudun kokoisella selaimella. [1]

Koko etusivu on kooltaan 90kB ylittäen reippaasti kaikki sivun kokoa koskevat suositukset. Se on kolminkertainen vanhaan etusivuun (32kB) verrattuna ja kuitenkin se sisältää "liikkuvia osia" eli linkkejä paljon vähemmän. Voisiko etusivusta tarjota text-only -mallin? Useille TKK:n sisältä systeemiä käyttäville tämä sivun suuri koko ei ole ongelma, mutta muille se on. Noin 5kB kooltaan olevat alasivut taas ovat esimerkkejä siitä minkälainen sivukoon tulisi olla. [2]

Hakemisto on hieman iso (22kB). On kuitenkin hyvä, että kaikki hakemiston sisältö on samalla sivulla, eikä hajautettuna A- B- jne tiedostoihin. Hakemistoa on nopea selata. [0]

3.3 Tarkastelu www-sivujen suunnitteluohjeita vastaan

HTML HELP: Web Authoring Standards - selvitetty vastaavatko sivut HTML HELP:in (WDG - Web Design Group) sivujen suunnitteluohjeita.

1. Validointi (Validation)

Sivut validoituvat

2. HTML-otsikkotiedot (HTML Headers)

Ei KEYWORDSejä tai DESCRIPTIONia. Ainakin etusivulla kuuluisi nämä olla. Myös portaalin alasivuille nämä pitäisi laittaa. Nämä auttavat sivujen etsinnässä hakukoneilla. Altavistassakin "TKK:n pääsivu. Helsinki University of Technology. ..." olis i ehkä selkeämpi sivukuvaus kuin nykyinen "...".

3. Värit ja taustakuva (Colours and Background Images)

Ok, paitsi taustakuvan toistuminen ylisuurella selainikkunalla. [1]

4. Kuvat (Images)

Alasivujen titlekuvissa saisi olla paremmat ALT-tagit, samoin pääsivun linkeissä. [Virhe raportoitu jo aikeisemmin.]

5. Tagien oikea käyttö (Appropriate Use and Deprecated Tags)

<H1>...</H1> käytetään sivuilla nolla kertaa. Tämä on vähemmän kuin suositus tasan kerran, mutta minusta tämä suositus ei ole niin tarkka. [0]

6. Epästandardi koodi (Nonstandard/Proprietary Markup)

Ei ole käytetty.

7. Selainyhteensopivuus (Browser Compatibility)

Selainyhteensopivuus on enimmäkseen kunnossa.

Sisältää absoluuttisia <td width=322>, mutta minusta nämä eivät ole vakava ongelma. [0]

8. Kansainväliset sivut (International Pages)

Linkit muilla kielillä oleviin dokumentteihin ovat olemassa. Sinänsä html-help ei tätä vaadi, mutta kuitenkin: Sivuissa ei kuitenkaan ole language-mainintoja, joten selaimet eivät esimerkiksi tiedä millä kirjainsetillä ne sivut tulisi näyttää ja jotkut dokumentin kielen päälle ymmärtävät hakukoneet eivät voi hyödyntää tätä ominaisuutta.

9. Tyylisivut (Style Sheets)

Ei käytössä.

10. Kehykset (Frames Pages)

Ei käytössä.

11. Asiakaspuolen skriptakielet (Client-Side Scripting)

Ei käytössä.

12. Dynaamiset sivut (Dynamic Pages)

Dynaamisia sivuja ei ole (tutkituissa dokumenteissa).

3.4 Asiantuntijamenetelmät, yhteenveto

Koska arvoinnissa käytettiin useita eri menetelmiä, niin sama virhe saatettiin havaita useaan otteeseen. Kaikkiaan arviointimenetelmillä löydettiin yksi vakavimman asteen [4] virhe ja kuusi erillistä selvää käytettävyysongelmaa [3]. Seuraavaksi suoritettiin käyttäjien haastattelut ja käytettävyystesti, joista voidaan saada käytännön kokemusta asiantuntijamenetelmillä havaittujen virheiden vaikutuksesta. Samassa yhteydessä todennäköisesti havaitaan lisää ongelmia ja toisaalta saadaan kommentteja uusien sivujen parannuksista ja onnistuneista ideoista.

 

4. Käyttäjien haastattelut ja käytettävyystestit

Haastattelimme tässä käytettävyystestissä kolmea henkilöä sekä opiskelijoita että TKK:n henkilökuntaa. Otimme selvää, miten nämä ihmiset suhtautuvat TKK:n uusiin sivuihin ja miten hyvin näiltä sivuilta löytää haluamansa tiedon ja miten selkeät ja toimivat ym. ne ylipäänsä ovat.

Opiskelijoiden edustajina käytettävyystestissä oli kaksi toisen vuoden tietotekniikan opiskelijaa. WWW:n käyttö oli heille luonnollisesti hyvin tuttua entuudestaan. Testiselaimena käytettiin Netscape 4.5:ttä. Kolmentena testikäyttäjänä oli TKK:lla opetusta ja tutkimusta monta vuotta tehnyt henkilö, joka on myös joutunut paljon käyttämään WWW:tä työssään ja muutenkin.

4.1 Haastattelut

4.1.1 Testikäyttäjä 1

Testihenkilö opiskelee TKK:lla tietotekniikkaa toista vuotta ja on käyttänyt WWW:tä melko paljon. Useimmiten hän on käyttänyt TKK:n www-sivujen kautta ruokalistat- ja linja-autoaikataulut-palveluita. Testikäyttäjä valitsi Netscape 4.5:n selaimekseen testin ajaksi.

Testihaut ja haastattelut

1) Etsi ruokalistat

Koska aikaisemminkin on löytynyt "Ajankohtaista" alta, käyttäjä etsii nytkin sieltä. Listat löytyivät nopasti.

2) Mene wwwtopiin

Se löytyi niinikään nopasti "Opiskelun alta".

3) Mene wwwtopiin hakemiston kautta

Löytyi tämäkin nopeasti.

4) Etsi Informatiikan kurssin kotisivu

Käyttäjä valitsi välittömästi "Opiskelu"-linkin. Käyttäjä miettii noin 10 sekuntia. Arvelee kurssin olevan osaston järjestämä ja valitsee linkin "Osastot". Käyttäjä joutuu hukkaan. Käyttäjä ei tiedä kuka on kurssin järjestäjä. Käyttäjää autetaan tiedolla, että kurssin koodi on "Eri"-alkuinen. Käyttäjä tulee takaisin "Opiskelu"-sivulle. Käyttäjälle annetaan lisävinkkinä tieto, että järjestäjät ovat suurinpiirtein samat kuin kurssilla "Tutustuminen tiedonhallintaan". Samaan aikaan käyttäjä valitsi linkin "Yksiköt". Vielä kerrotaan, että "Eli kirjasto". Käyttäjä miettii hiukan n. 7 sekuntia. Valitsee "Erilliset laitokset". Käyttäjä löytää heti linkin "Kirjasto". Käyttäjä valittelee, ettei ole näihin tullut tutustuttua. Samalla käyttäjä valitsee nopeasti linkin "koulutus". Käyttäjä valitsee nopeasti linkin "Informatiikan opintojaksot". Esille tuli lista kursseista, joista kurssi "tietotekniikan informatiikka" löytyi ("Eri-0.160").

5) Etsi kylmälaboratorio ja sieltä hakusysteemeillä jokin aiheeseen liityvä sivu TKK:n ulkopuolelta

Käyttäjä valitsi sujuvasti "Tutkimus"-linkin. Hetken mietittyään käyttäjä valitsi linkin "huippuyksiköt". Sieltä löytyikin kylmälaboratorio. Linkit ulkomaailmaan löytyi nopeasti "Links". Ja siltä linkki yliopiston kylmäsivulle "Finnish Physical Society".

6) Etsi Altavista tai muu hakupalvelu

Käyttäjä valitsi sujuvasti "Palvelut". Ja sieltä "Tiedonhaku WWW:stä". Sieltä löytyi "Muut hakupalvelut", josta hän valitsi kohdan "Altavista".

Testikäyttäjän kommentteja

Etusivun ulkonäöstä käyttäjä kommentoi: "Alhaalla oikealla paljon tyhjää tilaa." WWW-sivuista näkee kuitenkin heti, että ollaan TKK:n sivuilla. Logo löytyy, mutta kuvasta ei voi testikäyttäjän mielestä hyvin sanoa onko se TKK vai Loviisan ydinvoimala.

Testikäyttäjä käyttäisi mielummin näitä uusia sivuja kuin vanhoja.


4.1.2 Testikäyttäjä 2

Testihenkilö opiskelee TKK:lla tietotekniikkaa toista vuotta ja on käyttänyt WWW:tä melko paljon. Useimmiten hän on käyttänyt TKK:n www-sivujen kautta ruokalistat- ja linja-autoaikataulut-palveluita. Testikäyttäjä valitsi Netscape 4.5:n selaimekseen testin ajaksi.

Testihaut ja haastattelut

1) Käyttäjää pyydettiin selailemaan 2. tason sivuja ja arvioimaan vastaako niiden sisältö sitä, mitä linkki sinne antaa ymmärtää

Opiskelu: Muuten ihan ok. Ylioppilaskunta aiheutti hiukan epäröintiä.

Tutkimus: Ok.

Palvelut: Palveluista voisi löytyä myös Ylioppilaskunta.

Ajankohtaista: Ulkoasu ei yhtenäinen muiden sivujen kanssa. Tämä johtuu kaiketi siitä, ettei kyseistä sivua ole vielä ehditty päivittää. Linkki menee vanhoille sivuille.

Hakemisto: Ok.

2) Etsi tietoa TKK:n innovaatiokeskuksesta. Mikä se on ja mistä siinä on kyse?

Käyttäjä arvelee sen olevan "Tutkimus"- tai "Palvelu"-linkin alla. Hän valitsee kuitenkin heti "Palvelut", jonka alta löysi heti "Innovaatiokeskus"-linkin.

3) Missä TKK sijaitsee?

Palveluiden alta löytyi sujuvasti "Yhteystiedot"-linkki.

4) Mitä itse käytät usein TKK:n sivujen kautta?

Lähinnä bussiaikatauluja.

5) Etsi bussiaikataulut

Käyttäjä muisti selkeästi, että ne löytyvät "Verkon kysytyimpiä palveluita" alta. Käyttäjä meni kuitenkin hetkeksi sekaisin. Harhaili hetken "Ajankohtaista" ja "Palvelut" välillä. Oikea linkki löytyi kuitenkin hetken etsiskelyn jälkeen "Palvelut"-sivulta. Käyttäjä näytti etsivän linkkiä aluksi sivun vasemmasta linkkisarakeesta, joten linkki ei ensimmäisellä kerralla tarttunut silmään. Käyttäjä oli oppinut vanhasta systeemistä, että aikataulut löytyvät verkon kysytyimpien palvelujen alta.

6) Etsi Tietokilta

Löytyi muutamassa sekunnissa. Opiskelu->Osastot->Tietotekniikka->Tietokilta.

7) Onko liikkuminen sivujen välillä helppoa?

On ehkä helpompaa kuin ennen.

Testikäyttäjän kommentteja

Toisen tason sivuilla tuntuu linkkien sijoittelu olevan suunnittelematonta. Usein käytetyt linkit olisi parempi olla sivun vasemmassa reunassa. "Tiedon haku WWW-stä" ja "Hakemisto" on aina samassa kohdassa sivua. Se on hyvä asia.

Pääsivun kuvista käyttäjä oli samaa mieltä kuin ensimmäinenkin käyttäjä. Kuvat eivät kuvaa kovin hyvin TKK:n ulkonäköä.

Sivut ovat asialliset. Ei turhaa sälää.

4.1.3 Testikäyttäjä 3

Testihenkilö on opettanut ja tehnyt tutkimusta useita vuosia TKK:lla ja on kokenut webin käyttäjä.

Testihaut ja haastattelut

1) Henkilön haku

Valitsi "Palvelut", mistä oikea linkki löytyi. Hakusivulla on vaihtoehdot työntekijä ja opiskelija, muttei molempia. Esimerkiksi jo vuosia TKK:lla töissä ollut oli yhä opiskelija.

2) Haku: Matkakorvaukset

Oikea paikka löytyi (Palvelut), koska testihenkilö oli tehnyt vastaavan haun aiemmin ja muisti linkin "Henkilökunnalle". Testihenkilö yritti etsiä samaa asiaa myös Hakemiston kautta, mutta se ei onnistunut (mitään matka-alkuista tai muuta loogista vaihtoehtoa ei ole).

3) Haku: Ohjelmoinnin peruskurssin T kotisivun haku

Opiskelu-sivulta ei löytynyt linkiä kursseihin ilman neuvoa. Sivulla käytetty "Opintojaksot, luku- ja tenttijärjestykset" linkki on epäselvä, se luetaan helposti linkiksi "Luku- ja tenttijärjestykset".

Testikäyttäjän kommentteja

Pääsivulla linkki "Hakemisto" ei ole alleviivattu.

Testihenkilö kritisoi alasivujen rakenteen puutetta. Ei otsikointia, sivuita ei "aukea" missä järjestyksessä linkit ovat. Palvelut on jonkinlainen roskalaatikko, jossa on asioita, jotka ei ole yhteismitallisia. Sinänsä "Palvelut" on ihan hyvä nimi tälle "roskalaatikolle".

Pääsivulla hakemisto pitäisi olla erillään, sillä sehän "sisältää" kaikki muut linkit. Käyttäjää hämää kun on kaksi samaa valintaa vaikka valintoja on näin vähän.

Tiedon haku: Kun on ensin valinnut esimerkiksi "Palvelut", niin haku ei mitenkään rajoitu em asioihin, vaan haetaan koko TKK:n palvelusta.

Alasivut orpoja, palstojen määrät vaihtelevat (mutta sillä ei ole suurta merkitystä). Alasivujen marginaali on valkoinen, vaikka siinä voisi jatkaa portaalisivun teemaa (sininen väri tms.).

Alasivut ovat pelkkiä linkkilistoja ilman mitään selityksiä.

Haku voisi olla suoraan alasivuilla, jos käyttäjä ei löydä sopivaa linkkiä sivulta.

Tutkimus-sivulta löytää vain kirjaston tietokantohin, josta puuttuu uusimmat ja pienet tutkimusprojektit. Niitä ei tällä löydä (muuta kuin samoamalla yksiköiden sivuilla).

Testihenkilö esitti ajatuksen, jossa portaalisivun linkeistä avautuisi alaotsikot, joissa olisi nykyisten alasivujen linkit. Ainakin jotain pikavalintoja olisi hyvä olla.

Testihenkilö ei pitänyt "Ajankohtaista" linkkiä tarpeellisena, sillä ne ovat aina vanhentuneita (hän ei enää vaivaudu niitä edes katsomaan).

4.2 Yhteenveto testistä ja pohdintaa

Käyttäjät onnistuivat testitehtävissään yleensä ottaen hyvin. Ruokalistojen, wwwtopin, Altavista-hakupalvelun, Innovaatiokeskuksen, kylmälaboratorion ja tietokillan etsiminen sekä TKK:n osoitetietojen löytäminen onnistui muutamalla hiirenpainalluksella erittäin nopeasti.

Ongelmia tuotti kurssin "Tietotekniikan informatiikka" etsiminen. Se johtui pitkälti siitä, ettei käyttäjällä ollut tietoa siitä, kuka kurssia järjestää. Vasta kun käyttäjälle kerrottiin, että järjestäjä on kirjasto, niin käyttäjä pääsi jyvälle, mistä etsiä. Tie löytyi kirjaston sivujen kautta. Mielestäni kyseisen kurssin luonnollisin hakutapa olisi ollut wwwtopin kautta (raportin kirjoittajan oma huomio).

Käyttäjät kertoivat useimmiten hakevansa ruokalistoja ja linja-autoaikatauluja. Aikataulujen hakemisessa tuli kuitenkin hiukan ongelmia. Käyttäjä muisti vanhastaan ulkoa, että ne löytyvät linkin "verkon kysytyimpiä palveluita" takaa. Sen sijaan hän ei muistanut löytyisikö kyseinen linkki "Ajankohtaista" vai "Palvelut" alta. Testihenkilö harhaili hetken molempien sivujen välillä. Vaikka hän kävi "Palvelut" sivulla, hän ei huomannut oikeata linkkiä ensimmäisellä kerralla. Käyttäjä etsi linkkiä selvästikin sivun vasemmasta reunasta (linkki oli oikeassa reunassa). Lopulta linkki kuitenkin löytyi.

Liikkuminen sivujen välillä oli testikäyttäjien mielestä helpompaa kuin ennen. He käyttäisivät mielummin näitä uusia sivuja, kuin vanhoja.

Pääsivusta kyllä nähdään heti, että ollaan TKK:n sivuilla. Onhan sivulla TKK:n logo, mutta päärakennusta esittävästä kuvasta ei saa kovin hyvää kuvaa paikasta. Eräs testikäyttäjistä kuvaileekin: "Ei voi sanoa onko kyseessä TKK vai Loviisan ydinvoimala." Logon sijoittelua sivuun nähden pidettiin omituisena. Logo tuntuu olevan jotenkin sivussa, ei näkyvällä paikalla.

Pääsivun koko tavuina on noin 100 kilotavua. Tätä ei pidetty hyvänä. Kokoa olisi hyvä saada pienennettyä.

Testihenkilöä pyydettiin arvioimaan pääsivulla olevia linkkejä ja niiden takaa löytyvää tietoa. Löytyykö linkin takaa sellaista tietoa, jota se antaa ymmärtää?

Opiskelu: Vaikutti ihan hyvältä. Hiukan aiheutti epäröintiä, kuuluuko ylioppilaskunta opiskelun taakse.

Tutkimus: OK

Palvelut: Ylioppilaskunta voisi olla myös täällä.

Ajankohtaista: Ulkoasu vanhan mallinen. Tämä johtuu ilmeisesti siitä, että ei ole vielä tehty uusia "Ajankohtaista"-sivuja. Linkki meni vanhoille sivuille (raportin kirjoittajan oma huomio).

Hakemisto: OK

Toisen tason sivuilla linkkien sijoittelu tuntui olevan sekava. Usein käytettyjen linkkien toivottiin olevan mielummin sivun vasemmassa reunassa kuin oikeassa vrt. "Verkon kysytyimpiä palveluita". Hyvänä asiana nähtiin se, että "Tiedonhaku WWW-stä" ja "Hakemisto" oli aina samassa kohdassa sivua. Ne löytyivät aina helposti.

Mahdollisuus selailuun LYNXillä on käyttäjien mielestä ehdoton vaatimus! Tällä hetkellä ainakaan pääsivun selailu ei ole mahdollista merkkipohjaisilla selaimilla.

Kaiken kaikkiaan sivut vaikuttivat asiallisilta. Siellä ei ollut "turhaa sälää".

5. Yhteenveto

Uusien sivujen idea etusivun linkkien määrän vähentämisestä on hyvä. Tulevaisuuden suunnitelmat sivuston yhtenäistämisestä ja hakukoneesta jne. ovat myös askelia parempaan suuntaan. Käyttäjätestien mukaan uusien sivujen käyttö on nopeaa, ehkä nopeampaa kuin edellisten.

Uudet sivut ovat melkein käyttökelpoiset. LYNX-yhteensopivuuden parantaminen olisi syytä tehdä ennen julkaisua. Myös sokeiden selaimien tuessa olisi hieman korjaamista, sivuihin liitetyn meta-tiedon vähyydestä johtuen sivujen löytäminen WWW-hakukoneilla tms. on vaikeaa. Myös sivujen kokoa (sekä tavuina, että pikseleinä) tulisi pyrkiä vähän pienentämään. Linkkien järjestys ei kaikin osin tunnu loppuun asti suunnitellulle.

Uusissa sivuissa ei kuitenkaan ole ongelmia, joita ei hyvin nopeasti pystyisi korjaamaan vaan kyse on pienistä muutoksista joiden jälkeen ne olisivat selkeästi edellisiä parempia.

6. Lähdeluettelo

  1. "WWW-ryhmä". TKK:n kehitteillä olevat uudet kotisivut, <URL:http://www.hut.fi/Ajankohtaista/Portaali/>
  2. "WWW-ryhmä". TKK:n nykyiset kotisivut, <URL:http://www.hut.fi/>
  3. Nielsen, J. Ten Usability Heuristics, <URL:http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html>
  4. Nielsen, J. Top Ten Mistakes in Web Design, <URL:http://www.useit.com/alertbox/9605.html>
  5. WDG. Web Authoring Standards, <URL:http://www.htmlhelp.com/design/standards.html>