18.11.1998
Lauri Malmi
TKK / Tietotekniikan osasto
1. Yleistä
LEAD-projekti, jossa kehitetään WWW-pohjaista
oppimisympäristöä
tietorakenteiden ja algoritmien opetukseen, käynnistyi lokakuussa
1997. Tämän vuoden aikana projekti on keskittynyt
seuraaviin
asiohin: WWW-työskentely-ympäristön
kehittämiseen,
vanhan TRAKLA- ja TRAKLA-EDIT-järjestelmän
päivittämiseen,
suorituskykyanalyysiä varten tarvittavien apuohjelmien laatimiseen
sekä uuden
TRAKLA-ympäristön suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Näitä kutakin käsitellään seuraavassa tarkemmin.
2. Projektin osa-alueiden edistyminen
2.1 WWW-ympäristön kehittäminen
Projekti kartoitti käytettävissä olevia WWW-työkaluja
syksyllä 97 ja alkuvuodesta 98. Sen perusteella
perusvälineeksi
WWW-dokumenttien hallintaan valittiin Hyperwave. Kaikki kurssilla
käytössä oleva
WWW-muotoinen materiaali on siirretty sen alaisuuteen.
Lisäksi
on kehitetty joukko apuohjelmia, joiden avulla dokumenttien
päivittämistä
on voitu helpottaa ja laajentaa Hyperwaven ominaisuuksia. Samoin
kurssisivujen layout on yhtenäistetty ja sen ylläpitoon on
tehty apuohjelmia.
Tällä hetkellä projektin ja oppikurssien sivustot ovat
Hyperwaven tietokannassa, josta otetaan päivitysten yhteydessä
kopiot sivuista muualle. Näin Hyperwaven puolella voidaan
pitää
työtietokantaa ja julkistaa sivut vasta kun ne ovat valmiita.
Järjestelmä
on nyt siinä kunnossa, että meillä on valmiit ja toimivat
välineet ja käytännöt toteuttaa kaikki uusi
oppimateriaali
suoraan WWW-pohjaisena ja liittää ne mukaan olemassa olevaan
aineistoon Hyperwaven alaisuudessa. Uutta oppimateriaalia ei ole
kevään jälkeen kirjoitettu suuremmin - se toteutetaan
pääosin
ensi vuoden alussa, kun tietorakenteiden ja algoritmien kurssi
pidetään
seuraavan kerran TKK:lla. Siinä vaiheessa myös
lähes
kaikki olemassa oleva luentomateriaali muunnetaan WWW-muotoon, jolloin
luennot voidaan pitää käyttäen uutta tekniikkaa.
Hyperwavea on ryhdytty käyttämään myös
joidenkin
TML-laboratorion kurssien ylläpitoon niiden kokemusten perusteella,
joita olemme siitä saaneet. Olemme järjestäneet
sitä
varten heille tunnukset Hyperwaveen, jotta he voivat hoitaa asiansa
täysin
itsenäisesti.
2.2 Vanhan TRAKLA-järjestelmän kehittäminen
Keväällä vanhan TRAKLA-palvelimen koodia parannettiin
paloittain,
mutta mitään suuria muutoksia asiassa ei ole tehty, kun
tavoitteena
on korvata se uudella järjestelmällä. Sama koskee
WWW-pohjaista käyttöliittymää.
Syksyllä 98 Markus Kolsi aloitti projektissa osa-aikaisena
työntekijänä,
jonka työnä on laatia uusia graafisia tehtäviä vanhaan
järjestelmään, jotta niitä voidaan
käyttää
jo kevään 99 kurssilla. Uusi järjestelmä tulee
käyttöön vasta syksyllä 99. Markus on tutustunut
nykyiseen WWW-TRAKLAan ja tässä vaiheessa (marraskuu)
lisännyt
sinne vasta yhden tehtävän. Hän jatkaa
työtään
tehtävä kerrallaan ja siirtyy kevään kuluessa mukaan
uuden järjestelmän toteutukseen.
2.3 Algoritmianimaatio
Projektissa tutkittiin mahdollisuutta liitttää uuteen
ympäristöön
mukaan Helsingin yliopiston tietojenkäsittelyopin laboratoriossa
kehitetty
Jeliot-järjestelmä, jolla voidaan automaattisesti luoda
algoritmien
animaatioesityksiä. Järjestelmän toiminnassa (meillä
käytössä olleissa selaisimissa) oli sen verran ongelmia,
että asia lykättiin toistaiseksi eteenpäin.
Lisäksi
uuteen TRAKLA-järjestelmään tulee itseensä mahdollisuus
tehdä animaatioesimerkkejä, jotka ovat vuorovaikutteisempia kuin
Jeliotissa.
2.4 Suorituskykyanalyysi
Tässä asiassa projektissa on kehitetty testidatageneraattori,
jossa monenlaisten parametrien avulla voidaan luoda testidataa algoritmien
suorituskykytestejä varten. Tämän avulla luotiin
testidata-aineisto,
jota käytettiin viime kevään kurssin yhteydessä
oppilasprojektien
apuna. Projekteissa oppilasryhmät tekivät kokeellista
algoritmitutkimusta
vertaillen annettujen ongelmien ratkaisualgoritmeja.
2.5 Opettajan apuvälineet
Ari Korhonen on toteuttanut apuvälineet, joilla TRAKLAn
tehtäväkohtaisten
pisteiden kertymistä kurssin aikana voidaan seurata WWW:ssä
on-line-järjestelmän
avulla.
Kurssilla on nyt käytössä palautemekanismi, jolla
ensinnäkin
kurssin oppilailta voidaan nopeasti kerätä
palautetta opettajan määrittelmiin kysymyksiin ja opettaja
saa tulokset suoraan tilastoina. Lisäksi kurssin WWW-sivulla
on vapaa palautelomake, jonka kautta palaute tulee opettajalle.´
2.6 Uuden OLIO-TRAKLA-järjestelmän kehittäminen
Uuden ns. OLIO-TRAKLA-järjestelmän suunnittelu aloitettiin
keväällä
98 ja osia siitä toteutettiin kesällä. Syksyn 99
alussa
sen toteutukseen otettiin mukaan 4 opiskelijan työryhmä, joka
opinnäytteenä ja lukuvuoden mittaisena projektina toteuttaa
OLIO-TRAKLAn
käyttöliittymän (TRAKLA-EDIT), joka valmistuu huhtikuussa
99. Projektin henkilöstö toteuttaa OLIO-TRAKLAn palvelinosuuden.
Uuden järjestelmän perusajatuksena on se, että koko
TRAKLA-järjestelmä
toteutetaan WWW:n varaan (vanha sähköpostipohjainen
järjestelmä
jää edelleen käyttökelpoiseksi). Uusia
keskeisiä
asioita ovat seuraavat:
-
Opiskelijan tehtävien ratkaisuja ei käsitellä enää
pelkkänä lopputuloksena, vaan tarkastuksen kohteena on koko
ratkaisuperiaate.
Toisin sanoen: ratkaisu esitetään jonona tietorakenteiden
tiloja, jotka esittävät tietorakenteen muuttumista annetun
algoritmin
suorituksen aikana. Oppilaan laatimaa tilajonoa verrataan
järjestelmän
kehittämään malliratkaisuun ja tulos pisteytetään
tämän mukaan.
-
Oppilas tai opettaja voi selata tietorakenteen tilajonoa edestakaisin askel
askeleelta.
-
Opettajaa varten tehdään käyttöliittymä, jonka
avulla hän voi laatia eri algoritmeista esimerkkejä ja tallentaa
esimerkit kirjastoon. Täältä niitä voi
näyttää
toisaalta luentomateriaalina ja toisaalta oppilaat voivat
käyttää
niitä itseopiskelumateriaalina.
Uudesta järjestelmästä tehtiin erillinen tarkennettu
projektisuunnitelma
(http://www.cs.hut.fi/~tred/LEAD/WWW-TRAKLA/projektisuunnitelma.html) ja
osoittautui, että sen toteuttaminen on varsin vaativa asia.
Siksi suunnittelupuoleen ja suunnitelmien kirjaamiseen on kiinnitetty
erityistä
huomiota ja vastaavasti toteutusta on lykätty tähän syksyyn
ja ensi kevääseen. Tällä hetkellä tilanne on
seuraava:
-
Vanhan järjestelmän osia ei ole tarkoitus
merkittävässä
määrin käyttää hyväksi uudessa
järjestelmässä.
-
Uusi järjestelmä toteutetaan kokonaan Javalla siten, että
siinä on kaksi perusosaa: asiakaspää (TRAKLA-EDIT)
ja palvelinosa (TRAKLA-palvelin). Edellinen huolehtii
tietorakenteiden
visualisoimisesta ja käsittelemisestä
käyttöliittymän
tarjoamin työkaluin. Jälkimmäinen
sisältää
tarkastusmoduuliin, tehtävien generoinnin ja esimerkkien
tallentamisen.
-
Asiakaspään arkkitehtuuri on suunniteltu siten, että
kokonaisuus
rakentuu neljästä eri moduulista: varsinaiset tietorakenteet,
niiden esitysmuodot, käyttöliittymä ja animaattori.
Tetorakenteet ja niiden graafiset esitysmuodot erotetaan toisistaan, koska
silloin sama rakenne voidaan esittää useassakin eri muodossa,
esimerkiksi puu voidaan esittää taulukkona tai graafisena
puuna.
Animointiosa käsittelee tietorakenteita ja ymmärtää
niiden tilojen muutokset operaatioina, joita tietorakenteeseen voidaan
kohdistaa. Käyttöliittymä tarjoaa visuaalisen
näkymän
rakenteeseen ja välineet sen muuttamiseen.
-
Tietorakennemoduulin tekniset ratkaisut on suunniteltu ja dokumentoitu
yksityiskohtia lukuunottamatta. Osia moduulista on toteutettu.
-
Tietorakenteiden esitysmuoto -moduulin ratkaisut on suunniteltu ja
dokumentoitu.
-
Käyttöliittymän toiminnot on suunniteltu lähes
valmiiksi.
-
Tehtävien ja esimerkkien tallentamista varten
määritellään
ns. DSDL-kieli, jonka avulla voidaan määritellä
tehtävän
tietorakenteet ja niiden sijoittelun ruudulle. Kielen
käsitttelyä
varten tarvitaan DSDL-jäsennin.
-
Tarkistaminen hoidetaan siten, että oppilaan koko ratkaisu
siirretään
TRAKLA-palvelimelle käyttäen hyväksi Java-kielen olioiden
sarjallistamismahdollisuutta, jolloin tarkastajan ei tarvitse
käyttää
mitään välikieltä.
-
Asiakkaan ja palvelimen välistä kommunikaatiota varten on
suunniteltu
ja myös toteutettu ns. ATP-protokolla, jonka avulla
käyttäjän
Appletin tila voidaan kokonaisuudessaan tallentaa palvelimen levylle
sarjallistettuna.
TRAKLA-EDITin toteutus aloitetaan vuoden vaihteessa.
2.7 Muuta
LEAD-projektin hyväksyttiin mukaan TKK:n organisoimaan "Kohti
Virtuaali-TKK:ta"
-hankkeeseen pilottiprojektina. Projekti tavoittelee hankkeessa
erityisesti
pedagogista asiantuntemusta uuden oppimisympäristön
suunnittelussa
sekä sen niveltämisessä lähiopetukseen.
3. Projektin henkilöstö
Veikko Siivola on huolehtinut WWW-dokumenttien
hallintajärjestelmän
suunnittelusta ja toteutuksesta. Lisäksi hän on toteuttanut
testidatageneraattorin
ja ATP-protokollan. Hän siirtyi marraskuun alussa TKO-laboratorion
Webmasterin tehtäviin, mutta jatkaa LEAD-projektissa pienellä
osa-aikaisella määräyksellä.
Markus Kolsi otettiin mukaan osa-aikaisena (15 h / vko)
henkilönä
kehittämään nykyjärjestelmän
käyttöliittymää.
Ari Korhonen on suunnitellut uuden järjestelmän ja ohjaa ja
valvoo sitä toteuttavaa oppilasryhmää.
Oppilasryhmän
ottamiseen mukaan projektiin päädyttiin sillä perusteella,
että Ari Korhosella ei ole riittävästi aikaa koko
OLIO-TRAKLAn
toteuttamiseen ja Veikko Siivolan samoin kuin Markus Kolsin kokemus ei
siihen riitä.
Lauri Malmin vastuulla on ollut projektin ulkoiset suhteet,
oppimateriaalin
kehittäminen ja pedagoginen sisältö.
Lauri Malmi ja Ari Korhonen osallistuivat Teknistieteellisen
korkeakouluopetuksen
pedagogisen asiantuntijuuden työpajaan ja kehittivät siinä
yhteydessä merkittävästi kurssin opetusta ja
opetusmenetelmiä.
Näitä kokemuksia käytetään hyväksi uuden
oppimisympäristön suunnittelussa.
4. Jatkosuunnitelmat vuodelle 1999
4.1 OLIO-TRAKLA
Oppilastyönä tehtävä OLIO-TRAKLAn käyttöliittymä
(TRAKLA-EDIT) valmistuu huhtikuussa 1999. Kokemusten mukaan saamme
silloin käyttöön beta-testiversion, jonka ottaminen tuotantokäyttöön
vaatii vielä viimeistelyä ja virheiden korjaamista. Ari
Korhonen ohjaa projektin suunnittelupuolta intensiivisesi syksyllä
1998 ja valvoo toteutusta kevään aikana. Tällä
pyritään varmistamaan se, että lopputuote on meille käyttökelpoinen
ja suunnitelmat on hyvin tehty, jolloin ohjelman laajentaminen ja muuttaminen
on joustavasti mahdollista.
Käyttöliittymää tullaan myös kokeilemaan pienessä
mittakaavassa kurssin oppilaiden kanssa loppukeväällä, jotta
myös oppilaspalautetta saadaan jatkokehityksen ja viimeistelyn tueksi.
Ari Korhonen ja Markus Kolsi rupeavat toteuttamaan TRAKLA-PALVELINta
kevään aikana, jolloin tavoitteena on saada järjestelmän
perusversio toimimaan loppukeväällä. Tulevat laajennustarpeet,
joita
toteutetaan kesällä ja syksyllä, liittyvät käsiteltävän
tietorakennevalikoiman monipuolistamiseen.
4.2 Oppimateriaalin tuottaminen verkkoon
Keväällä 99 pidetään TKK:lla kaksi rinnakkaista
tietorakenteiden kurssia. Paljon kurssimateriaalia on jo olemassa
kurssin WWW-sivuilla, mutta sieltä puuttuu lähes kokonaan luennoilla
läpikäytävä aineisto. Tämä aineisto on tarkoitus
siirtää ja toteuttaa kevään aikana WWW:hen.