Class Person

java.lang.Object
  |
  +--Named
        |
        +--Person
Direct Known Subclasses:
Player

public class Person
extends Named

Pelin henkilöhahmoja kuvaava luokka. Henkilö sijaitsee tietyssä huoneessa ja hänellä on joukko esineitä mukanaan.


Constructor Summary
Person(String n)
          Luo henkilön.
 
Method Summary
 void action()
          Henkilön toiminta pelissä.
 boolean canMove(String direction)
          Tarkistaa, voiko annettuun suuntaan liikkua, eli onko nykyisestä huoneesta siirtymä annettuun suuntaan.
 Room getRoom()
          Huone, jossa henkilö tällä hetkellä on.
 Map getThings()
          Palauttaa henkilön kantamat esineet Mappina.
 boolean move(String direction)
          Liikutaan annettuun suuntaa, mikäli mahdollista.
 boolean pickUp(String thingName)
          Poimitaan nimetty esine, mikäli se on nykyisessä huoneessa.
 boolean putDown(String thingName)
          Pudotetaan nimetty esine, jos henkilöllä on se mukanaan.
 void setRoom(Room r)
          Asetetaan henkilö toiseen huoneeseen.
 String toString()
          Object luokan metodin uudelleen määritys.
 
Methods inherited from class Named
getName
 
Methods inherited from class java.lang.Object
clone, equals, finalize, getClass, hashCode, notify, notifyAll, wait, wait, wait
 

Constructor Detail

Person

public Person(String n)
Luo henkilön.
Parameters:
n - henkilön nimi.
Method Detail

getThings

public Map getThings()
Palauttaa henkilön kantamat esineet Mappina.
Returns:
Map

getRoom

public Room getRoom()
Huone, jossa henkilö tällä hetkellä on.
Returns:
huone tai null, jos henkilö ei ole missään huoneessa.

setRoom

public void setRoom(Room r)
Asetetaan henkilö toiseen huoneeseen. Metodi pitää huolta henkilön poistamisesta vanhasta huoneesta ja lisäämisestä uuteen huoneeseen.
Parameters:
r - huone, johon henkilö asetetaan.

canMove

public boolean canMove(String direction)
Tarkistaa, voiko annettuun suuntaan liikkua, eli onko nykyisestä huoneesta siirtymä annettuun suuntaan.
Parameters:
direction - suunta, johon halutaan liikkua.
Returns:
true, jos liikkuminen on mahdollista ja false, jos ei ole.

move

public boolean move(String direction)
Liikutaan annettuun suuntaa, mikäli mahdollista.
Parameters:
direction - suunta, johon halutaan liikkua.
Returns:
true, jos liikkuminen onnistui ja false, jos ei onnistunut.

pickUp

public boolean pickUp(String thingName)
Poimitaan nimetty esine, mikäli se on nykyisessä huoneessa. Poistetaan esine nykyisen huoneen esineistöstä.
Parameters:
thingName - poimittavan esineen nimi.
Returns:
true, jos poimiminen onnistui ja false, jos ei onnistu.

putDown

public boolean putDown(String thingName)
Pudotetaan nimetty esine, jos henkilöllä on se mukanaan. Mikäli henkilö on jossain huoneessa, laitetaan esine ko. huoneeseen.
Parameters:
thingName - pudotettavan esineen nimi.
Returns:
true, jos pudottaminen onnistui ja false, jos ei onnistunut.

action

public void action()
            throws GameStoppedException
Henkilön toiminta pelissä. Peli tapahtuu kierroksittain ja joka kierroksella kutsutaan jokaisen pelissä olevan henkilön action-metodia. Kukin aliluokka määrittää tämän metodin uudelleen.

toString

public String toString()
Object luokan metodin uudelleen määritys.
Overrides:
toString in class Object